Hoppa till innehåll

Spö till barn ?


anjo

Recommended Posts

Hej,

Grabbarna här hemma 9år respektive 10år börjar bli sugna på att börja flugfiska.

Det primära fisket blir väl att dom hänger med Gubben till en start o fiskar bla båge i Pt vattnen.

Därav undrar jag vad ni rekommenderar för spön till dom då vi tänkte inhandla dom som julklapp.?

Finns det några speciella nybörjar/barnspö eller är det att gå på typ ett klass 4 spö till en start ?

Har ni några bra förslag posta gärna länkarna :) .

Tack på förhand !

Anders

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

HiLevel Dreams

Längd 7,9’ Klass 3/4 Delar 3 Pris 1575:-

Längd 6´ Klass 1/2 Delar 2 Pris 1399:- Samma klass men 1 fot längre kostar 1485:-

Mjuka, långsamma spön och framför allt, korta. Fast dessa kanske är för mjuka för en nybörjare på 10 år, men troligen mycket roligare att fiska med än en stel pinne.

http://www.wittlock.se/utrustning/html/hi_level.html

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej

Echo Gecko är ett spö som är avsett för just barn. Klass 4-5 och 7'9" tror jag det är, lätta och med lite tunnare handtag. Vi köpte in ett par stycken till klubbens juniorsatsning och har använt dom både vid kastkurser och fiske - riktigt fina spön tycker jag.

Magnus

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag flugade lite med högstadiepojkarna förra våren. 13bast. Då tycker jag att de som hade fått 9fot #5-6 i handen fick det att fungera före de med lättare och kortare grejer. De hittade rytmen lättare på nåt vis. Vi hade grejer vi skramlat ihop till i byn. Det händer ju en del i kroppen från 9 till 13 också. Kunde du redan nu gissa dig till vad det är för ett fiske som kommer att vara lättast tillgängligt för dem om några år? (är de som jag var i den åldern är de ju ingen ide att köpa spön "för framtiden", spöna krympte med 10cm per sommarmånad...blush.gif, men det var ju spinn...)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej alla!

Vi använder några Echo Gecko på våra ungdomskurser/träffar här i Piteå och är mycket nöjda med dem.

Magnus har dessutom designat en lina som är riktigt fin till ändamålet. Den är så bra att han borde försöka göra taperingen kommersiellt tillgänglig.

Mvh

Stefan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag köpte ett Echo Gecko till grabben i somras (från 4fiskare.se).

Och han använder Teeny First Cast #5 till spöt och den tycker jag funkar jättebra.

Hur mycket kostar den ????? Har tänkt köpa en åt grabben han fyller 8år i februari

vet inte om det är för tidigt att börja flugfiska med tanke på att han kan kroka sig

själv.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur mycket kostar den ????? Har tänkt köpa en åt grabben han fyller 8år i februari

vet inte om det är för tidigt att börja flugfiska med tanke på att han kan kroka sig

själv.

Mine onga har hållit på sen dom kunde stå. Glasögon på å hullinglöst så kan dom kroka sig less! ;):P

(vill minnas att 7-åringen fått kroken i fingret en enda gång och då när hon lossade en fisk från kroken... så det ska nog funka)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej.

Fick mitt första flugspö när jag fyllde 13, ett sprillans nytt sage gfl 12,6 #9-10, ska det vara så ska det vara ordentligt på en gång resonerade min far. Detta har för min del lett till ett stort fiskeintresse som dock gått lite i vågor och både hit och dit, har fiskat allt från lax till id på flugspö, som förmodligen aldrig kommer att försvinna. Hade en kompis som började ungefär samtidigt men som harvade med gamla avlagda prylar, han tröttnade efter något år och började med trolling...

Det jag vill säga är, köp ordentliga prylar som passar så är chansen betydligt större att intresset kommer att kvarstå och växa.

/Niclas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Grabben (född 2010-01-01) har fått ett 4 fots spö med en liiiten rulle så att han kan härma pappa! Än så länge kör vi kroklöst, eftersom det är mer sannolikt att han äter flugan än att en fisk gör det... Han har dock fått fajta aborre på pappas spö.

Fiskar är tokspännande - till min stora förtjusning så tyckte han akvariet i aphuset var det bästa i hela Borås djurpark.

Kanske inte så relevant i den här tråden, men jag är så stolt över honom att jag inte kunde låta bli : )

"Lekfisketur" rekommenderas varmt för er som oxå har småttingar. Det skall börjas i tid...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Köpte ett begagnat Loop Blueline #5 9' till grabben som nu är 8 förra sommaren. Tycker att han hanterar det ganska bra. Det är en fördel om spöet tål en del stryk. Han har förbrukat en topp redan... men som tur var hade vi en i reserv.

Hade jag köpt något nu hade jag nog tittat på något med lite mer glasfiber i.

/Ola

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...