Hoppa till innehåll

Just nu läser jag....


Hannu

Recommended Posts

  • Svar 88
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Svenska kriminalromaner är jag lite småförtjust i.

Har läst alla Tursten, Karin Wahlberg, Kallentoft, givetvis Stieg Larsons böcker, Lars Bill Lundholm, Mari Jungstedt, Wallander osv osv

Men det finns en serie som jag verkligen fastnat för.

Roslund & Hellström.

Oerhört träffsäkra och speglar vårt samhälle på ett jäkligt bra sätt.

-Pedofiler ska dödas...eller?

-Vad tycker vi om dödsstraff?

-Gatubarn....i Sverige?

-Trafficking...vill vi ens veta av att den pågår?

-Svensk kriminalvård.....bäst i världen?

Det är dessa frågor man ställer sig själv efter man har läst böckerna.

Har lyssnat på alla Roslund & Hellströms böcker. Riktigt bra, en journalist och en kåkfarare som skriver ihop. Visar på att inget i samhället är svart eller vitt.

Har precis avslutat "Aldrig fucka upp" och har nu påbörjat "Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann"

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

D-Dagen av Anthony Beevor.

Ja varför läser man Beevors tegelstenar då dom varken är särskilt spännande eller lättlästa utan mest ett uppräknande av fakta, rapporter och ögonvittnesskildringar.

Därför att dom är helt fascinerande i allt det destruktiva och tragiska och historiskt intressanta för en med sedan ungdomsåren oförklarigt intresse av 2: världskriget.

Ur innehållet: En enda stridsvagn slukade i genomsnitt 30 000 l bränsle i veckan. Den 3:e Am pansardivisionen behövde för landsvägskörning 225 000 l om dagen ( i terräng skyhögt mer). Hela divisionen behövde 475 000 l för att förflytta sig 100 m samt 35 ton förplägnadsportioner per dag för 21 000 man beroende på hur häftiga striderna var, ofta betydligt mer ammunution.

Hur fan har människan råd att föra krig?

Robert Capa, världens mest berömda krigskorrespondent ( känd bla för sin bild av soldat i dödsögonblicket från spanska inbördeskriget och sin devis om att om bilden inte är tillräckligt bra så är du inte tillräckligt nära) deltog i 1:a anfallsvågen den 6 juni på Omaha beach och fotograferade landstigningen.

Även Ernest Hemingway var på krigsskådeplatsen och irriterade många då han betedde sig som han vore den lokale militäre befälhavaren och även sysslade med kvinnoaffärer och knytnävsslagsmål. Enl en militär var det livsfarligt att vakta Hemingway under dennes våghalsiga utfärder och han höll också på att orsaka Capas död när de körde vilse, råkade på en tysk pansarvärnspjäs och fick ta betäckning i ett dike. Han anklagade sedan Capa för att inte hjälpt till i ett nödläge därför att denne ville "ta den första bilden av den berömde författarens döda kropp".

Vilken "kille" ?

Då jag läst Beevors 4 tegelstenar tänkte jag "tipsa" den som känner sig manad.

Stalingrad: Den absolut bästa. Vändpunkten. Skrämmande, fascinerande och helt verklighetsfrämmande. Ska du bara läsa en välj denna.

Berlin: Näst bäst. Slutstriden. Bilden av det totala kriget och vansinnet med nazismen och Hitler.

D-Dagen: Den största invasionsflottan någonsin. Naturligtvis intressant. Början till slutet åtminstone för oss i väst.

Spanska inbördeskriget: Lärorik. Fyller en stor svart viktig lucka åtminstone i min historia.

Glöm ej bort att fiska!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Halvvägs genom "Släpp inte taget" av Harlan Coben.

Bra spänningsbok om föräldrar som oroliga för sin sons liv installerar spionprogram på hans dator. Seriemord, slagsmål i gränder, utredare som "känner att något är fel"... Får bli extra långt pass på dass när jag kommer hem.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Läser sista sidorna i Guernseys litteratur och potatissällskap av Mary Ann Shaffer

En fin berättelse om vänskap, kärlek och böcker under svåra förhållanden Betyg 4

Tips på mycket bra "sommarläsning"

Ut och stjäla hästar av Per Petterson Sens moral: Vi bestämmer själva när det ska göra ont både fysiskt och psykiskt. Betyg 5

Silke av Alessandro Baricco En kort fulländad berättelse Betyg 5

Läs och njut.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 5 weeks later...
  • 1 month later...

I natt läste jag mest för att uppdatera min svenska historia en liten kul text och bilderbok på 50 sid om svenska regenter genom tiderna.

Kungar & Drottningar i Sverige av Lena Lidbeck och Björn Berg.

Visste du att Gustav Vasas son Erik XIV var en hejare på 3-steg.

När drottning Kristina föddes skrek hon med stark och grov röst och lät som en pojke varvid hennes far Gustav II Adolf senare sa- Hon blir slug med tiden, för hon har lurat oss alla, vilket hon också blev. Hon uppfostrades som en pojke, kunde sitta till häst en hel dag och kunde fälla en hare i språnget med en enda kula. Imponerande.

Karl XI som kallades "gråkappan" och känd för sparsamhet och enkla vanor tog ofta med sig sönerna på jakt. Ur dagboken 8 nov 1689 " ... var jag, min son Karl (XII då 7 år) och prins Fredrik (4 år) uppå vargjakt i Djurgården och bekommo tio vargar i stora Lappkärrsbacken"

De var andra tider och seder det, idag får 4-åringarna nog nöja sig med att mata ankor.

Karl XII ja, han var ett busfrö och ryckte peruken av riksmarskalken och spottade körsbärskärnor på en greve. Den ska börja i tid som krigarkonung skall bli.

Tänker alltid på hur det vore att dänga med flugspö i den tidens laxälvar. :)

PS Är i slutfasen av 3 andra "riktiga" böcker

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...