Hoppa till innehåll

Varför är reversed halfwells den dominerande handtagsformen?


Christian

Recommended Posts

Det verkar vara som med kastterminologi, långt ifrån entydigt. Viktigast är att vi förstår varandra. Kul tråd trots att jag inte bygger spön. Jag uppskattar smala handtag ibland och grova ibland, jag tror det har att göra med om jag tränat mycket med det ena så arbetar muskelgrupperna i lite andra register då jag byter. Jag håller med om att "nära klingan känslan" är önskvärd i framkant, dvs ganska lite kork nära klingan framtill.

VH

Staffan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 100
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Jag gillar både half- och full wells, har byggt alla mina spön med det ena eller andra. Passar min hand (som har "skomakartumme") och dessutom tycker jag de är snyggast. Känner inget behov av att ha pekfingret på klingan.

Skulle inte det där greppet egentligen kallas för peckerhead?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Man kan säga att ett reversed halfwells faktiskt är precis det - ett omvänt halfwells. Det är alltså halwells båda två, men monterade åt olika håll. Formen är alltså entydigt halfwells.

Kan det vara så att halfwells är samlingsnamnet för denna typ av handtagsform, där avknoppningar som western, utltrafine (och reversed halfwells) mm förekommer?

Winston har i alla år beskrivit sina handtag som "cigar" vilket enligt de flesta inte stämmer. Cigar ser ut som en cigarr, mer eller mindre taperad åt båda hållen. Handtagen på Winstons spön är helt enkelt half wells.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skulle inte det där greppet egentligen kallas för peckerhead?

Jag som var så glad över att du bytte min benämning "fläns" till "trumpet", med tanke på vilka inlägg som annars kanske skulle kommit om t.ex. Jorma hittat till denna tråd...

Men visst, kör för peckerhead. Att låta korken smalna av sådär har jag lånat från Garrisons handtag; tänker mig att flänsen (nu igen!) blir tåligare så, än om den slutar tvärt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Garrison, intressant! Jag tänker annars på Mario Wojnicki, gamle Scott-byggaren.

Shjälv har jag skissat på dessa två handtag till ett bambuspö jag pillar med. Men jag har fastnat för den traditionella half wells-versionen.

sphandtag.jpg

Håller för övrigt med om att en liten fasning av korken ner mot klingan är att föredra. Både estetiskt och funktionellt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tycker båda är snygga. Beror ju lite på vilken linklass man bygger för, också; om det är en väldigt smal klinga (typ #3-4) som ska sticka ut ur ett handtag avpassat för någon med stora händer blir det nog snyggare om korken smalnar av mot klingan. En #7-8 "fyller ut" bättre.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Snårigt det där med vad som kallas för vad, men definitionen här känns ganska logisk där det som nu för det mesta kallas "half wells" kan preciseras till att kallas "reversed half wells" (greppet som är tunnast längst fram och tjockast närmast rullen).

Själva frågeställningen om varför det blivit vanligast är intressant och inte på något sätt självklar som jag ser det. Som du nämnde är det nog något som skett under senaste trettio åren. Är det storspolerullarna som drivit utvecklingen mot fler rullfästen med up lock- då det kan se lite märkligt ut med en storspolerulle som slutar x antal centimeter bakom spöt?

Är up lock (med främre rullfotshållaren placerad under handtaget) en förutsättning och man som spötillverkare vill göra ett grepp som ser smäckert ut kanske det mest uppenbara är att göra handtaget tunnare i framänden?

Sen funderar jag på om det inte har att göra med de tillverkare som varit trendsättande och vad de använt för grepp? Det skapar ju på något sätt en bild av hur ett flugspö skall se ut och med tanke på hur lika spöna är i övrigt kan det ju greppet vara ett (billigt) sätt för andra tillverkare att göra ett spö som liknar de mest populära. Spöreklam utan en bild på handtaget (trots att de nu är ganska likformade)- finns den?

Sen köper jag att det kan vara en fördel att kunna hålla spöet med pekfingret direkt mot klingan, vilket blir mindre naturligt med full wells etc.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fin tråd

Jeg har bygget stænger med de fleste af de faconer, der er nævnt her. Jeg er glad for full wells til kraftigt fiskeri, men til lettere fiskeri (for mig = #6 og nedefter) foretrækker jeg absolut et håndtag, hvor der ikke er for meget facon på. Min oplevelse er, at det giver mulighed for at variere grebet mere - hvilket for mig er det vigtigste.

Min oplevelse med at bygge til andre er også, at netop håndtaget er et af de steder, hvor ensretningen er lidt begrænsende for mange. Mine kunder ønsker ofte stænger, hvor håndtaget er bygget efter deres ønsker

Sjovt nok havde jeg sidste år et markant anderledes håndtag i hånden - en slags ekstremcigar... Det var kendetegnet ved at være ekstremt tykt på den allerforreste del med en stejl tapering ned mod klingen og en langstrakt tapering ned mod hjulholderen, hvor der stort set ikke var nogen mærkbar overgang mellem korkhåndtag og hjulholder. Trods det aparte udseende var det faktisk det håndtag, som jeg har haft det bedst med at have i hånden.

At stangen så også var lidt sjov, er en anden sag: En todelt fluestang på cirka seks fod, hvor bunddelen var toppen fra en kasseret spinnestang og toppen var lavet af en massiv glasfiber quivertip fra medefiskeriet...

Jeg skal prøve at organisere et foto.

Claus

Redigerad med Bech
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I Flugfiske i Norden, nr.1, 2007 finns det en uttömmande artikel om olika handtagsformer, deras historia och (teoretiska) för och nackdelar. artikeln är illustrerad av Thommy Gustavsson, och jag hade gärna scannat in hans bilder på de olika handtagen och lagt ut dem här, men det vore intrång på hans copyright, så det låter jag bli.

Intressant nog så får man se handtagsformen "Wells", d.v.s. den form full, half och reversed wells utgår ifrån, och den ser ut som det vi numera kallar half wells (alltså trumpeten fram), fast lite längre och smalare åt rullen till (och med en stor konisk winding check, typ Christians "peckerhead...).

Redigerad med jlindengren
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

En annan sak man kan fråga sig är varför det inte finns handtag i olika storleker på "premiumspön",

folk skulle aldrig acceptera köpa ett par karlsonger för 50:- i fel storlek....men när det gäller ett ett flugspö för 5000:- går det bra. :huh:

Fördelen med custom antar jag. Väljer gärna ett smalare och kortar det en centimeter så passar det mig bättre.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Uppar denna ultimata nördtråd med ett i mitt tycke något av det snyggaste jag sett. Snacka om stilrent utan massa tjafs som kombinerar form och funktion.

http://www.alternati...e32/page32.html

Riktigt snyggt! Men ju mer perfekt, desto tydligare blir de små defekterna. Jag hade föredragit kork utan filler. Men det är jag det.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...