Hoppa till innehåll

Alt. till GL coastal.


Ola Mörrum

Recommended Posts

Instämmer ang Snowbee neutral Density. Kanske den lina jag har mest tid på kusten med. Riktigt tunn, i synnerhet i jämförelse med Coastal. 

Men från att för 10 år sen varit en speciallina finns det ju nu hur många som helst. Rio, SA, Arctic Silver har ju alla omtyckta linor för ändamålet. Det är väl ingen raketforskning men framförallt är det väl densiteten slow intermediate som saknades innan coastal kom. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Instämmer om Snowbee Neutral Density. Brutalt bra lina, och fantastiskt tunn skjutlina, samt tunn klump.

Kastar dessutom väldigt buskiga flugor med lätthet, utan att bli slängig med mindre flugor.

Jag föredrar den över GL coastal och Vision kust, pga hur tunn den är.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kör också Snowbee Neutral Density. Riktigt trevlig lina, med lagom tapering. Inte allt för brutal och inte allt för klen. Går att både presentera och dänga i motvind. Jag har inte hittat något trevligare. Dock en värdig utmanare, Kivik, Fly fishing masters egenutvecklade kustlina. Inte över huvudtaget liknande lina, Snowbee har betydligt längre klump. Skjutlinan på Kivik är betydligt tjockare än vanliga kustlinor. Man har även en "handling zone" mellan övergång skjutlina och klump. Den tjocka skjutlinan trodde jag skulle bidra till kortare kast. Jag blev mäkta imponerad av Kivik-linan. Trots kort/aggresiv klump kändes ändå linan harmonisk och inte så "slängig" som coastal/Rio mfl kortklumpade kustlinor. På två luftkast kunde jag kasta ut hela linan, något jag aldrig klarat av på ett behagligt och presentabelt sätt innan. Nu längtar jag tills linan levereras, förhoppningsvis inom snar framtid.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

22 hours ago, SimonP said:

Jag kör också Snowbee Neutral Density. Riktigt trevlig lina, med lagom tapering. Inte allt för brutal och inte allt för klen. Går att både presentera och dänga i motvind. Jag har inte hittat något trevligare. Dock en värdig utmanare, Kivik, Fly fishing masters egenutvecklade kustlina. Inte över huvudtaget liknande lina, Snowbee har betydligt längre klump. Skjutlinan på Kivik är betydligt tjockare än vanliga kustlinor. Man har även en "handling zone" mellan övergång skjutlina och klump. Den tjocka skjutlinan trodde jag skulle bidra till kortare kast. Jag blev mäkta imponerad av Kivik-linan. Trots kort/aggresiv klump kändes ändå linan harmonisk och inte så "slängig" som coastal/Rio mfl kortklumpade kustlinor. På två luftkast kunde jag kasta ut hela linan, något jag aldrig klarat av på ett behagligt och presentabelt sätt innan. Nu längtar jag tills linan levereras, förhoppningsvis inom snar framtid.

Tack Simon, det låter väldigt trevligt. Ska ha en lina till min 6:a.

Coastal är jag väldigt förtjust i.

Mm, den ska jag absolut titta på.

Mvh Ola

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är det flyt eller intermediate coatal du vill ha alternativ till ?

Är det flyt versionen såfinns det ett antal att välja på. Vision kust, Rio seatrout, SA volantis, Jensen vector. Plus de som andra har gett exempel på.

Om det är slow intermediate versionen så är utbudet mera klent. Guideline har ju kommit med en ny version av coastal - coastal evolve. Vision kust finns och rio seatrout. Rio outbound är också ett alternativ.

Just snowbee lina är en av mina favoriter till sommarfisket.

Kivik linan har jag inte testat. Favoriten är Volantis i flyt och Rio i slow intermediate.

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Bumpar denna gamla tråd. Nåt annat som ni kan rekommendera som ersättare ? Min GL Coastal Evolve Slow Int.har helt havererat på själva skjutlinan. Det är sprickor överallt i coatingen så får en hel del problem med knutar. Haft den i nåt år men det är inte över 15 fiskedagar på den. Hade vanliga GL Coastal innan och den höll länge. Är #6 jag är ute efter.

Redigerad med Folo
La till klass på linan
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 5 weeks later...
On 11/25/2022 at 1:45 PM, Folo said:

Bumpar denna gamla tråd. Nåt annat som ni kan rekommendera som ersättare ? Min GL Coastal Evolve Slow Int.har helt havererat på själva skjutlinan. Det är sprickor överallt i coatingen så får en hel del problem med knutar. Haft den i nåt år men det är inte över 15 fiskedagar på den. Hade vanliga GL Coastal innan och den höll länge. Är #6 jag är ute efter.

Intressant! Sitter här och letar alt efter att ha fiskat 10 år med Coastal och senaste året med Coastal Evolve. Evolve har krackerlerat fullständigt och jag får från och till knutar på skjutlinan i varje kasst. Gillade dock linan innan den började gå sönder.

Den jag kikar mkt på nu är Arctic Silver, någon som har erfarenhet av den?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 11/26/2022 at 11:39 AM, Noak said:

Någon annan som har synpunkter på den nya coastal ? Jag fiskade många år med den gamla utan problem, synd om den nya inte är lika bra.

Väldigt sent svar men släppte detta med lina för ett tag sedan. 

Ang den nya coastal tycker jag den är aningen bättre än gamla med lite ner pounch i främre delen annars lika bra, minst.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Alla mina Coastal linor har gått till reklamation, det värsta exemplaret jag hade höll första veckan på HÖ säsongen innan handlinglinen såg ut som ett pärlhalsband.

 

Dock har jag en gammal coastal som jag fiskat med i tre säsonger som fortfarande är hel.

Redigerad med leijonflies
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...