Hoppa till innehåll

Vad använde man förr?


misotalo

Recommended Posts

När regnbågen planterades ut i svenska sjöar för första gången, vad använde man för flugor då?

Alltså, vilka flugor är typiska för den tiden?

Innan alla montanor, streaking caddisar, cdc-mygg och superpuppor var påtänkta.

man flugfiskade inte alls lika mycket förr i tiden som idag så de som flugfiskade fiskade nog mycket sällan inplanterad båge i sverige. flugfiske var mycket exklusivt och de som bedrev flugfiske fiskade i exklusiva vatten. Var väl kanske på 60-talet som sportfisket efter inplanterad båge började komma igång i sverige och då metades det nog och kastades med drag för det mesta.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Borde ju funka fortfarande :D

Har funderat lite på om man skulle satsa på att i vinter fylla en ask med gamla mönster, passar ju med bambun ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

I en artikel i "Flyfishers' journal" (engelska "flyfishers' club"s "medlemsmagasin") från 1976 skrivar Nils Färnstöm en artikel om regnbågsfiske. I artiklen nämnes ingan flugmönster, men att han mest fiskar torrfluga. Första svenska P&T regnbåge fångade han på torrfluga i maj 1932 i en inplanteringssjö nära Stockholm!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När jag började pa sjuttiotalet var det mest torrflugor som gällde plus Mickey Finn, Muddler Minnow,Montana och

Woolly Worm. Av nagon anledning försvann Woolly Worm fran flugaskarna när Woolly Bugger dök

upp.

Ännu tidigare var det nog inte sa manga flugfiskare som fiskade regnbage i Sverige, men det var nog mest vanliga

torr och vatflugor.

En gammal klassiker fran stilla vatten fiske efter regnbage i Kanada är Carey special, en annan Tom Thumb. En pionjär

i B.C. (Kamloops) pa 30-talet var Bill Nation. Hans flugor hette bla Nations Black, Nations Red osv

När Brian Clarke kom med sin bok "Jakt pa Öring i stilla vatten" som hade översatts till Svenska

av Bengt Öste började jag att fiska med fjädermyggpuppor och jag tror det var likadant för manga andra.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

när jag började kroka granar och lingonris i harasjömåla (tidigt åttiotal) så var det thunder creek men framför allt maraboustreamers som vit, röd, gul eller svart sara som gällde - för den som var lite "wild and crazy" och nytänkande kunde t.o.m. orange sara eller olika färgblandningar bli aktuella.

ja, jävlar vilka tider!! :rolleyes:

Redigerad med jonnipuma
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Muddler Minnow,Montana och Mickey Finn. John Goddard´s Trout Flies Of Stillwater blev en ahaupplevelse för mig som både flugfiskare i sjöar och som flugbindare. Köpte den tidigt 70-tal och har den ännu kvar. Det är en uttömmande bok och med mycket fina färgfoton på sländor, nymfer myggisar i alla möjliga och omöjliga stadier och förslag till mönster. Upptäckte hur effektivt det var med myggpuppor med den boken. Jagade frigolit och andra konstiga material och damstrumpor efter ett mönster i den boken:)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Rolig tråd!!

Kan inte svara på längre tillbaka än..(tänka efter...) 1981 Då var jag 14 år och fångade min första regnbåge med flugspö, hade fångat regnbåge på fluga innan, men då på kastspö med en stor kula och flugor efter på tafsen.

Vad jag kommer ihåg så vakade bågen betydligt mer på den tiden, dock var medelvikten väldigt mycket lägre också!

En båge på 1,5 kg var en jättefisk och normalvikten kanske låg på 6-8 hg.

Då fiskade man mycket med Black gnat, både torrt och som våtfluga, nymfer existerade knappt men däremot allehanda av alla de "klassiska" våtflugorna

March brown och allt vad de hätte..

Streamers var väl Montana, Hairy Mary (?tror jag) och som nämnt Mickey Finn

(Min första fisk på flugspö var när en båge i Aborrgölen, Eksjö vakade en 10m utanför land och jag med darrande hand lyckades lägga ut min röda Montana mot vaket och halade in, en stor (nåja) plog följde streamern och en pigg liten regnbåge sög på, glömmer det aldrig!!!)

Längre tillbaka i tiden är jag alldeles säkrer på att någon Edgare här kan berätta om!

(Martin

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...