Hoppa till innehåll

Polariserande solglasögon


Henriku

Recommended Posts

Skapar nu en modernare tråd av polariserande solglasögon. Jag är ute efter ett nytt par då jag mina nuvarande sameo glasögon inte passar mig i stilen. Har tittat mycket på Costa del mar's olika varianter och många av dem är ju sjukt snygga men ack så dyra.. Leech har bra priser men inte bästa passformen tyvärr.

 

Vad kör ni med får solglasögon? vilken färg kör ni med och i vilka situationer?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag hade tidigare ett par Roxor som var grymt bra: http://www.roxor.se/swegallery.htm

Dessa badar numera i älven dessvärre och efter det har jag använt gula Leech mest som funkar bra.

Vid ett eventuellt kontant tillskott i kassan tänker jag dock i dina banor och siktar på ett par Costa del Mar eller Maui Jim.

http://www.smartbuyglasses.se/solglas%C3%B6gon/Costa-Del-Mar/Costa-Del-Mar-Fisch-FS%2011%20OGMGLP-70650.html

http://www.smartbuyglasses.se/solglas%C3%B6gon/Maui-Jim/Maui-Jim-Waimea-Canyon-polariserade-HT265-02E-185681.html

 

/J

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har inte vågat köpa från smartbuyglasses då jag hört att Costa del mar har stämt dem. Costa del mar har inget avtal med dem utan SBG köper in glasögon från någon underleverantör som innehöll även fejkade brillor. Läst i denna tråd: http://www.edgeflyfishing.com/ipb/topic/158238-costa-del-mar/ Sen verkar många vara missnöjda med deras service. Men vad som är sant vettetusan.

 

Maui Jim har jag inte hört talats om. blir att kika på dem!

Redigerad med Henriku
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tappade bort mina Maui Jim med HCL glas (high contrast lens, kopparfärgad) på en vandringsled här nere i NZ och jag kunde inte gå tillbaka till de Guideline jag hade med i reserv. Dels blev det mycket svårare att se ner i vattnen, men framförallt fick jag en rejäl huvudvärk, särskilt när jag spanade ner i snabbt och turbulent vatten. Jag gillar även den lilla kontrastboosten som HCL-linsen ger. Den ger samma lilla smakfulla knuff som en bra fotograf ger sina bilder när han kommer hem. Världen ser bättre ut helt enkelt :)

 

Jag köpte ett par Maui Jim med samma glas igen... Båda mina par hittade jag för runt 900:- på rea och koppar valde jag för att smärtgränsen går vid ett par finglasögon. På soliga dagar vill jag hellre ha en mörkare lins och på kvällen eller i riktigt gråmulet väder är mina lite för mörka, men koppar är helt klart väldigt allround :)

Redigerad med Andreas89
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Andreas89, vad för modell var det på Maui Jim glasögonen?

 

Någon som beställt från smartbuyglasses och som är nöjd med både produkten opch servicen?

 

Det första paret beställde jag från smartbuyglasses och det blev Bamboo Forest för att de var överlägset billigast den gången. Det var absolut inga piratbrillor och leveransen gick på någon vecka så jag är nöjd. Nu andra gången kunde jag välja och vraka hos en optiker som hade säkert halva sortimentet och det slutade med ett par Sugar Beach eftersom de var överlägset lättast och jag lutade lite åt piloter från första början. De är även en av de billigaste modellerna. De har dock en lite vinglig konstruktion som kan vara svår att hantera med en hand när man kör bil, och det första paret täckte upp något bättre med sin ram och ganska nära passform så de upplevdes därigenom som några procent vassare vid vattnet. 

 

Sjukt svårt är det, till och med när man får prova på plats, men HCL Bronze är en lins jag verkligen kan rekommendera iallafall :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Använder Kaenon i olika varianter. Rätt dyra men riktigt bra. Kostar drygt 2000:- i Sverige, men kan hittas på ebay för runt 120-140 USD. 

 

http://www.kaenon.com/fishing/

 

Om man skall köpa från USA, viktigt att kolla bredd på ansikte vs bågarna. Jag gjorde misstaget att köpa för smala glasögon för mig (därför kommer de ut under säljes inom kort). 

 

En modell som jag gillar (och funkar på mig är Kaenon Kore).

http://www.ebay.com/itm/Kaenon-Mens-Kore-Sunglasses-Black-001-01-C50-02-C50-Polarized-W-Case-/400850398251?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item5d548bac2b

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Grymma svar! Är inne på maui Jim nu, ni som köpt Maui Jim vart har ni köpt dem från? I Sverige, ebay eller nån speciell hemsida?

 

Hur viktigt är det att solen inte skiner in från sidan av bågarna i polariserade glasögon?

Redigerad med Henriku
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

 

Hur viktigt är det att solen inte skiner in från sidan av bågarna i polariserade glasögon?

 

Visst är det illa när solen ligger i helt fel vinkel och skiner in men jag tycker inte det händer tillräckligt ofta för att vara någon big deal. Däremot upplevde jag mitt första par som lugnare för ögonen och den upplevda kontrasten och skärpan var lite bättre. Glaset är som sagt detsamma men nu har jag lite ljusläckage från sidorna som jag inte hade tidigare. Men det var en medveten kompromiss då jag gillar komforten och looken på de nya. Om fiskefunktionalitet var prio ett hade jag absolut köpt ett par som täcker ordentligt runt om :)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Grymma svar! Är inne på maui Jim nu, ni som köpt Maui Jim vart har ni köpt dem från? I Sverige, ebay eller nån speciell hemsida?

 

Hur viktigt är det att solen inte skiner in från sidan av bågarna i polariserade glasögon?

 

 

Synsam butik. Tycker heller inte att skinandet ifrån sidorna är något större problem.

Använder denna modell med grön lins.

post-12102-0-95122700-1424284411_thumb.j

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Okej! Gick till Synsam här i Piteå men dom tar inte in Maui Jim och dom skulle undersöka om det gick att ta hem.

 

Ni som är självsäkra nog att lägga upp en bild på er i era favoritbrillor får gärna göra det och skriv även vilket märke och modell det är. Underlättar för dem som är i köpartankarna men inte vet exakt hur de ser ut på.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har glasögon och har testat  "OTG"  kinavariant som går utanpå brillorna och det är jätte skönt att slippa reflexer från sidorna. Använder trots allt  mest vanliga "flipp ons" polaroid förhängen som jag klämmer fast på  brillorna. Det är klart enklast för glasögonbärare. Har hittat ett  parti för 45:-/st på marknad,  i kopparbrun färg som funkar bra till fisket. Lätt att flippa up när det skymmer. Klipper till formen själv med vass sax!  Används även till bilkörning då det är lätt att vika upp vid skugga.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Roxor solglasögon.. Minns inte modellbeteckningen men det finns inte allt för många modeller. :)

attachicon.gif20140711_183725_Android.JPGattachicon.gif20140418_120655_Android.JPG

Samt systerdotter med öronmuffar för den som funderat på ett par sånna till i vinter ;)

Tydligen vart bilden uppåner men den gå väl spars å vända...
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...