Hoppa till innehåll

Recommended Posts

Publicerat

Tjo!

I sommar kommer det bli en tur till Slovenien och en till Island, och jag undrar vad folk har för erfarenheter av att ta med sig utrustning på flyg? Jag flyger med Norwegian och Icelandair. T.ex. köpte jag till "fiskespö" på Norwegian, men det står "Avgift debiteras för varje enskilt föremål, per väg." Rent semantiskt betyder det för varje spö, men det låter mycket rimligare att det är per spötub eller spöväska?

Skulle det inte vara vettigt med en strukturerad sticky som exempelvis kan innehålla följande: destination, datum, flygbolag, ev. mellanlandningar, länk till bagageregler, kostnad för specialbaggage, en text som beskriver upplevelsen av resan samt vad som funkade och inte? I mitt läge har jag nu från ett håll fått höra att Norwegian i princip skiter i vilket bagage du skickar och hur, men från ett annat har det sagts att de är helt rabiata och kommer tvinga dig att betala extra om du inte följt det som står till punkt och pricka. Den här typen av information borde vi försöka sammanställa så att man kan bilda sig en uppfattning om vad som gäller då jag misstänker att de flesta av oss inte gärna ser att vår drömresa sabbas av situationer som kanske kunde undvikas om vi hade haft bättre information.

Och ja, man kan kommunicera med flygbolaget direkt: jag har fått tax free beslagtagen vid två tillfällen trots att jag specifikt hört av mig för att få reglerna klargjorda innan jag rest, vilket gör att jag numera hellre skulle bilda mig en egen uppfattning genom att lyssna på faktiska erfarenheter.

Bra eller dålig idé?

Publicerat

Hej,

Problemet med att försöka systematisera hur bagagereglerna tolkas är att det inte finns något system, det är alltid upp till personerna vid gaten. Dock skulle man kunna systematisera bagagereglerna, men aldrig hur de tolkas.

Rent generellt tror jag att man kan säga att de billigare alternativen är ofta betydligt mindre samarbetsvilliga än de dyrare alternativen, men givetvis beror det helt på vem som står vid gaten. De billigare bolagen tjänar mycket pengar på att INTE samarbeta (skriva ut biljetter osv). De dyrare bolagen tjänar nog mer på själva biljettpriset och försöker se till att flygresan upplevs som smidigare, så att resenären vill flyga med dem igen trots högre biljettpris. 

Då jag flugit ett antal gånger med gitarrer vet jag att det skiljer sig markant mellan bolagens samarbetsvilja, men framförallt från person till person.

Mvh,
Daniel

Publicerat

Hej!

Nej det är sant, tolkningen blir svår pga det du säger. Däremot kanske man kan finna en röd tråd om man har tillräckligt med info? Och som i mitt exempel: är det någon som åkt dit på att ha flera spön i en väska för att bolaget tar betalt per spö? Det är lite snårigt med regler och tolkningar, men vi kanske kan utröna någon generell typ av best practice av våra positiva/mindre positiva erfarenheter. 

• Jonas pinned this topic
Publicerat

Jag har klistrat den här. 

Fyll med info om erfarenheter och med vilka flygbolag. Tror också det är upp till person på gaten men det finns ju grundstolpar även för dem och andras erfarenheter underlättar alltid när man själv försöker nästla sig igenom systemen.

Publicerat

Hej!

Jag följer gärna tråden. Jag och kompisen ska flyga till Slovenien med LOT i september och vi fick betala 50€ extra per resa för fiskeutrustning. (100€/person tur-retur)

På deras hemsidan står så här: two rods, a bag or a box, a pair of fishing boots, a tackle box or a landing net

Nu har vi köpt aluminum spöboxar från Hilevel och det sägs att man kan ha upp till 6-7 spö i.

Tror ni att de tjatar om man har flera spö i boxen? Kanske de tänker på spötuber när de säger 2st...

Publicerat

Jag tycker inte det är så krångligt att resa med fiskeutrustning. Har rest på 7-10 dagars trippar i Europa med SAS, Norwegian, Wiss, Adria och Croatia Airlines. Stor resväska och i med grejorna, spön, rullar, kläder etc. En lagom stor ryggsäck som handbagage som man har vadarkängor och vadare i (fuktiga på hemvägen:) Dokumenten har man i fickan. Vikten är 20-23 kg för väska och 5-7 kg för handbagage. De brukar inte vara knussliga med något kg hitodit. En kompis fick betala 300 på Arlanda när vi skulle till Ammarnäs men då vägde hans väska 27 kg.

Är man laxfiskare med de där onödigt långa spöna får man väl skicka dem separat precis som golfklubbor etc...

Minimala problem :)

Publicerat

Min erfarenhet är att det mesta går. Jag har (hade?) alltid flera kilo övervikt, men har bara behövt betala för den en gång (Norwegian, 800 kr) och en gång inte ens fått ta med mig väskan (också Norwegian. 34 kg. Tur att ressällskapet hade plats...)!

Enligt reglerna får du oftast ta med dig ett incheckat bagage i biljettpriset. Jag har haft stor, tung väska + lång spötub utan problem (Iceland Air). Du kan alltid köpa till extra bagage.

Jag får alltid checka in väskan som specialbagage och det beror på att den är för stor för bagagebandet som går från incheckningen. På Keflavik checkade vi in själva och gick direkt till specialbagageinlämningen. De vägde inte ens väskorna.

Att de skulle räkna hur många spön du har i väskan kommer aldrig ske. Jag förstår inte varför du ens misstänker det.

Självklart skulle jag helst vilja ha med spötuben som handbagage, men enligt reglerna får man inte det. Ändå ser man ibland passagerare som har med sig spöet in i kabinen. Det måste hänga på personerna i säkerhetskontrollen. Men vem vill chansa och riskera att få lämna ifrån sig spöet?

Trevligaste erfarenheten är när jag checkade in bredvid en kompis som hade 4-5 kg tillgodo upp till maxvikt. Jag hade som vanligt några kilo över och tjejen som hjälpte mig sade att jag var tvungen att betala. Då sa killen som hjälpte kompisen att det inte behövdes eftersom vår packning tillsammans inte kom upp i maxvikt. Dem åker jag gärna med igen. Och det var - Aeroflot!

• Like 1
  • 1 month later...
Publicerat

Har nu flugit lite...

Slovenien med Norwegian var noll problem. Bokade extra bagage för spön, langade ned 4 pinnar i en Hilevel spöväska. På vägen hem fick vi öppna och visa grejerna för personalen på Venedig, annars inga problem. 

Sitter just nu på Icelandair till Reykjavik. Hade inte bokat extra bagage men både jag och frugan fick ta med varsin corduratub som extra handbagage (en tub för 3- och en 4-delad, lite sneglande på den längre men inga problem).

• 3 months later...
Publicerat

Flög Norwegian i sommras till Kiruna. 

Alla hade spön. Jag i ryggan checkar in först. No problem 

Polarn hade en spö tub på utsidan 

"Är der där ett fiskespö?"

Ja

"Då blir det 350kr"

Polsrn knäppte loss sina snabbt och tryckte ner dom i en trunk. 

0:-

Då kan tilläggas att vi hade 6bagage på 3 man bokade från början,undra va dom trodde vi skulle göra i kiruna.....

• Like 1
Publicerat

Har kört både Norwegian och SAS. På båda bolagen har jag fått checka in spötuben som specialbagage. Det kostade några kronor extra, men var inte speciellt dyrt om man betalade i förväg. Du fixar naturligtvis en spötub som du kan få ner flera spön i. Det går ju lätt att tillverka ett av ett kraftigare avloppsrör. Flygbolagen öppnar inte tuben och räknar antalet spön, de räknar kollin. Har du två mindre tuber får du naturligtvis betala för två kollin. Därför kan det snabbt löna sig att tillverka egen tub. En annan variant jag har kört är att klämma in originaltuberna i ett skidfodral. Du får plats med bra många tuber i ett sånt. Sedan är det bara att vika upp ändarna på skidfodralet och på med remmar eller tejp.

• Like 1
Publicerat (redigerad)

Flyger en del i Sverige med spön. Men funkar mest troligt i Europa också  

(Dock inte miljömässigt försvarbart att flyga som jag gör för en hobby). :blush:

Löste det mesta med en 80-liters, gummerad väska från H-H. IMG_0003.PNG4-delade niofotsspön i tuberna går in diagonalt. 

För mig var detta en superlösning! ^_^

Redigerad med Bob
Ser att det blev 90-liters på bilden