Hoppa till innehåll

En liten varning...


Hatchmania

Recommended Posts

Jag köper det som våra moderatorer säger angående betyg och liknande i köp/sälj :)

Risken för pajkastning är ju också rätt stor.

Men något jag tycker var väldigt konstigt angående de skumma annonser som var är att varför fick annonserna vara kvar så länge? Vi var ju flera som slog larm. Men däremot när man uppar lite för tidigt då jävlar går det undan.

Redigerad med Rickard81
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Köp/sälj är inte vår kärnverksamhet, och feedback skulle bli för arbetskrävande. Till skillnad från renodlade köp/säljsidor.

Nej, men det finns nog de som bara använder den till köp-/säljsida, så.......... Då kanske dem som inte är seriösa...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi modererar köp/sälj, precis som alla andra areor. Det har hänt flera gånger att vi stängt av medlemmar, och då har det föranletts av upprepade anmälningar och polisärenden.

Med tanke på hur mycket trafik vi har i köp/sälj så anser vi att det är en väl fungerande och uppskattad del av forumet. Att lägga kraft på den genom att utveckla ett feedbacksystem är ett alldeles för komplicerat projekt, både rent tekniskt och ur objektivitetshänseende. Inga sådana system fungerar av sig själva, utan kräver stort engagemang av flera moderatorer. Att utveckla Edge i den riktningen skulle flytta fokus från kunskapsdelen, och förmodligen innebära en kommersialisering av Edge.

Vi har helt enkelt varken resurser eller intresse att utveckla detta, och ser heller inte att enstaka tillbud räcker som anledning att ändra konceptet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Klistra en tråd där man kan skriva ex. "Jag tackar (valfritt alias) för en snabb affär utan problem, rullen kom i utlovat på posten idag. Säljaren rekommenderas".

Nästa person som ämnar göra affär med (valfritt alias) kan då skriva in "(valfritt alias)" i sökfunktionen och direkt se bl.a. denna positiva kommentar och därmed känna sig åtminstone lite säkrare. I synnerhet i kombination med tidigare råd inom ämnet sunt förnuft. 

Har man dålig erfarenhet av en medlem utfärdar man ett varningens finger helt enkelt. Ev. oklarheter/missförstånd fixas i tråden. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tycker köp/sälj-sidan fyller en viktig funktion då vi flugfiskare är lite nördiga då det gäller prylar. Men tycker att ni moderatorer är lite klen ibland då någon blir drabbad samtidigt som jag förstår att det inte är lätt alla gånger...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tycker köp/sälj-sidan fyller en viktig funktion då vi flugfiskare är lite nördiga då det gäller prylar. Men tycker att ni moderatorer är lite klen ibland då någon blir drabbad samtidigt som jag förstår att det inte är lätt alla gånger...

Visst är det bra med köp-/säljsidan.

Jag är själv mest aktiv där.

Men läser man reglerna gällande köp-/säljsidorna så förstår man varför moderatorerna inte lägger ner så mycket tid där.

Drabbas man av t.ex. en oseriös säljare så får man faktiskt skylla sig själv, eftersom att man godkänt Edge regler genom att genomföra ett köp.

Citat från säljsidan:

"Edge-forumet tar inte ansvar för att varor beskrivs på ett riktigt sätt. Forumet tar heller inte ansvar för att köpare eller säljare i övrigt fullgör sina förpliktelser gentemot varandra. Du bör alltså själv bilda dig en uppfattning om din motpart framstår som seriös."

Med vänlig hälsning, Fredda

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Visst är det bra med köp-/säljsidan.

Jag är själv mest aktiv där.

Men läser man reglerna gällande köp-/säljsidorna så förstår man varför moderatorerna inte lägger ner så mycket tid där.

Drabbas man av t.ex. en oseriös säljare så får man faktiskt skylla sig själv, eftersom att man godkänt Edge regler genom att genomföra ett köp.

Citat från säljsidan:

"Edge-forumet tar inte ansvar för att varor beskrivs på ett riktigt sätt. Forumet tar heller inte ansvar för att köpare eller säljare i övrigt fullgör sina förpliktelser gentemot varandra. Du bör alltså själv bilda dig en uppfattning om din motpart framstår som seriös."

Med vänlig hälsning, Fredda

Men det handlar väl inte om att moderatorerna eller Edge ska ta ansvar för någons säljande eller köpande. Det ansvaret måste säljaren och köparen ta själva. Däremot kan man skapa regler som faktiskt försvårar skojerier. Ytterst handlar det om den här sajtens trovärdighet. Det här är ett forum av entusiaster för entusiaster. Köp och säljforumet är en viktig del av Edge. Då är det viktigt att man motar bort skojare som tror att det finns pengar att tjäna genom att lura oss som älskar flugfiske.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har varit blåögd (i dubbel bemärkelse) i hela mitt liv.

Men börjar nu lära mig att alla kan man inte lita på och alla vill en inte gott.

Och med den erfarenheten så skulle jag vilja påstå att skojarna är inte så speciellt klipska heller.

Hur det än är så är ju majoriteten ärliga, hederliga och schyssta.

Är man bara medveten om att dessa rötägg existerar, tänker till innan man överför några pengar eller skickar en vara, så är risken att bli blåst ganska liten.

Redigerad med Hatchmania
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vilja påstå att det farligaste man kan göra är att tänka "det  händer bara andra". "Trafiken är stor... fallen förhållandevis få... chansen att just jag skulle råka på någon är så liten att det är säkert ingen fara." När det FINNS ett antal som blivit lurade finns det folk som står för antalet och det är helt vanligt folk, precis som du själv, som sannolikt tänkte precis samma sak.

Sannolikhet efter statistik ska man inte luta sig mot. Hur liten procenten än är, slutar det ändå i 'helt lurad' för den som blir lurad. 1% bedragare betyder bara att 99 andra handlat av ärliga människor medan du fortfarande blivit av med 100% av dom 2000 du betalade för spöt du aldrig fick. Och när man väl är där KOMMER man att tänka "Hade jag bara varit försiktigare så hade jag kunnat undvika detta.". 

 

Dom allra flesta som står där kommer att vara hederliga. Men det finns inget som säger att just du ska klara av att "missa" det fåtalet ohederliga som står och väntar bland dom. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Klistra en tråd där man kan skriva ex. "Jag tackar (valfritt alias) för en snabb affär utan problem, rullen kom i utlovat på posten idag. Säljaren rekommenderas".

Nästa person som ämnar göra affär med (valfritt alias) kan då skriva in "(valfritt alias)" i sökfunktionen och direkt se bl.a. denna positiva kommentar och därmed känna sig åtminstone lite säkrare. I synnerhet i kombination med tidigare råd inom ämnet sunt förnuft. 

Har man dålig erfarenhet av en medlem utfärdar man ett varningens finger helt enkelt. Ev. oklarheter/missförstånd fixas i tråden. 

Jodå ! så är det bla på det finska flugfiskeforumet  o det funkar skitbra ;)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för kommentarerna och jag har full förståelse för att man vill öka säkerheten.

 

I praktiken tror jag det är väldigt svårt att göra den här grejen så mycket bättre än den är. Köp och sälj på Edge är redan ledande i Sverige och vi har extremt få tillbud om man tar hänsyn till hur många affärer som görs.

 

Det finns alternativ med betygsystem men jag ser inte att de systemen funkar bättre, snarare tvärt om då vi vet att de kan missbrukas av fyndiga bedragare. Jag tror faktiskt vi har betydligt färre problem än både blocket och tradera/ebay men jag har ingen statistik att tillgå.

Vad jag däremot vet är att vi har ungefär ett tillbud per år. Det är ett för mycket men det är extremt lite i sammanhanget.

 

Vill ni känna er säkra så handla enbart med presenterade medlemmar.

Det vill säga medlemmar med edgemember eller edgemember+ status.

Vad jag kan minnas har vi inte haft ett enda fall där en presenterad medlem har anmälts som bedragare i köp och sälj?

 

Nuvarande systemet tycker jag är bra och jag har inte sett några förslag i den här tråden som jag känner skulle bidra till en förbättring av det nuvarande upplägget.

 

Har ni fler idéer är ni alltid välkomna att höra av er. Edge

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

//..//

Det finns alternativ med betygsystem men jag ser inte att de systemen funkar bättre, snarare tvärt om då vi vet att de kan missbrukas av fyndiga bedragare. Jag tror faktiskt vi har betydligt färre problem än både blocket och tradera/ebay men jag har ingen statistik att tillgå.

Vad jag däremot vet är att vi har ungefär ett tillbud per år. Det är ett för mycket men det är extremt lite i sammanhanget.

//..//

 

Håller med. Den enda som kan stoppa det helt är medlemmen själv och bara medvetenheten om att man måste vara försiktig kanske gör det lättare att faktiskt vara det också. Börjar VI försöka med halvdanna "åtgärder" som ändå aldrig kommer att kunna stoppa något finns risken att det ses som en nivå av skyddsnät och skala bort av den där medvetenheten.

 

Ska man köra i en bil med sommardäck på vintern kör man sakta och är automatiskt extra försiktig... för att man man har sommardäck. Men bara faktumet att man har vinterdäck gör inte att det är säkert att köra 150 km/t och chatta med mobilen på samma gång. Man måste fortfarande vara försiktig. Det där är något som alla vet. Det är inte annorlunda här.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håller med. Den enda som kan stoppa det helt är medlemmen själv och bara medvetenheten om att man måste vara försiktig kanske gör det lättare att faktiskt vara det också. Börjar VI försöka med halvdanna "åtgärder" som ändå aldrig kommer att kunna stoppa något finns risken att det ses som en nivå av skyddsnät och skala bort av den där medvetenheten.

 

Ska man köra i en bil med sommardäck på vintern kör man sakta och är automatiskt extra försiktig... för att man man har sommardäck. Men bara faktumet att man har vinterdäck gör inte att det är säkert att köra 150 km/t och chatta med mobilen på samma gång. Man måste fortfarande vara försiktig. Det där är något som alla vet. Det är inte annorlunda här.

Såg inget pris för sommardäcken!!..... ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nappade för något år sedan på en säljesannons gällande en Danielsson för 1500 kr som låg på ett annat forums köp o säljdel...

Var en dansk snubbe som tydligen försökte sälja samma rulle till minst 5-6 personer......efter många turer....polisanmälningar från oss som betalat så lyckades i a f jag och de andra jag hade kontakt med i ärendet att få tillbaka våra pengar....

Det tog dock tid och krävdes en hel del detektivarbete med det var det värt.....

/S

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

"Varför inte ge en ros"-tråden som de kör på FS kanske kunde vara något att ta efter.....där tackar köpare o säljare varandra efter väl genomförda affärer......löser inte allt men ger i alla fall viss möjlighet att kolla upp ett nick som man kanske inte känner igen...

/S

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

"Varför inte ge en ros"-tråden som de kör på FS kanske kunde vara något att ta efter.....där tackar köpare o säljare varandra efter väl genomförda affärer......löser inte allt men ger i alla fall viss möjlighet att kolla upp ett nick som man kanske inte känner igen...

/S

Jag kan bara hålla med. En sådan tråd borde väl inte strida emot någon "hänga ut" regel och skapar i alla fall på FS en bra stämmning mellan seriösa aktörer.

anders@gäddfiske.se

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Med några fotbollseftermiddsgsöl innanför västen sitter jag och funderar på om inte något typ av referenssystem är en smidig sak att tillämpa? Kan förstå att det lätt blir knas om man ska bedömma affärer ofentligt. Men jag har själv praktiserat och varit med om säljare som praktiserat metoden att helt enkelt nämna någon eller några personer på forumet som man tidigare gjort affärer med som personen kan kontakta om han/hon känner sig osäker. Lite lättare att lämna ett relevant omdömme då känns det som då man inte behöver hänga ut någon.. Om ni är med på vad jag menar..

Redigerad med jonnehorn
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Med några fotbollseftermiddsgsöl innanför västen sitter jag och funderar på om inte något typ av referenssystem är en smidig sak att tillämpa? Kan förstå att det lätt blir knas om man ska bedömma affärer ofentligt. Men jag har själv praktiserat och varit med om säljare som praktiserat metoden att helt enkelt nämna någon eller några personer på forumet som man tidigare gjort affärer med som personen kan kontakta om han/hon känner sig osäker. Lite lättare att lämna ett relevant omdömme då känns det som då man inte behöver hänga ut någon.. Om ni är med på vad jag menar..

Håller helt med. Jag brukar nämna ett antal referenser från tidigare "affärer". Upp till vederbörande att tro på mig direkt eller kolla. Men ärligt, det här är inget stort problem på Edge. Är man inte beredd att ta någon risk så får man nog välja andra vägar. Enda säkra vägen är ju att byta/köpa/sälja öga mot öga. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gäst
Det här ämnet är nu stängd för ytterligare svar.
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...