Jump to content
Sign in to follow this  
Andreas89

Svensk man befarad drunknad i Orkla

Recommended Posts

Mycket tragisk historia. Och en påminnelse för en annan att jag fortfarande inte har en aning om hur lätt eller svårt det är att få styr på en simtur i strömmande vatten med vadarbyxor och kängor på. Kanske något man borde testa under kontrollerade former i sommar.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/svensk-man-befarad-drunknad-under-fisketur-i-norge

Jag har många gånger funderat på om man ska köpa en sån självutlösande flytväst när man fiskar i strömmande vatten...

• Like 1

2 minutes ago Einarsson sa:

Jag har många gånger funderat på om man ska köpa en sån självutlösande flytväst när man fiskar i strömmande vatten...

Det är nog bra att skaffa sig ett bra flytetyg! ..tänker mer & mer på detta,en blir ju inte yngre..även om det inte skall ha med åldern att göra. Förr lr. senare så är olyckan där..när en minst tror att det skall hända.

Ingen dum ide´, jag har bara en fällkniv längst upp på axeln så man kan skära av eländet, alternativt ta bort sig då innan man drunknar...

Tråkigt!!!

Vi får hoppas att han lyckats kravla sig iland, men det låter inte bra!!....

Flytväst på!! 

Edited by kent.flyfish

Frågan är vilken modell en skall välja..minns en fr. Lule som berättade..han hade köpt en sådär likt en korv en hänger runt halsen..han föll i.. Å den löste aldrig!!  Han var besviken å det grövsta..

Edited by Ismo

Borde vara bra att kombinera nått runt halsen med flytunderställ...som är rätt smidiga.

Köpte både över & underdel av flytunderställ när jag var & fiskade Hälleflundra(1:a gången) i fjol höstas uppe i NordNorge..det kombat med flytoverall ..undrar om jag hade blivit blöt ens?

26 minutes ago Ismo sa:

Köpte både över & underdel av flytunderställ när jag var & fiskade Hälleflundra(1:a gången) i fjol höstas uppe i NordNorge..det kombat med flytoverall ..undrar om jag hade blivit blöt ens?

Mannen som kunde gå på vatten ;) 

Det jag är lite fundersam mot när det gäller självuppblåsande flytväster dock.

Hur vet jag att den fungerar innan jag går i vattnet? Jo jag får doppa den och testa och se om den blåser upp sig.
Jaha, då måste jag ladda om patronen givetvis, så när jag har gjort det, hur vet jag att den funkar efter omladdning?

38 minutes ago Einarsson sa:

Det jag är lite fundersam mot när det gäller självuppblåsande flytväster dock.

Hur vet jag att den fungerar innan jag går i vattnet? Jo jag får doppa den och testa och se om den blåser upp sig.
Jaha, då måste jag ladda om patronen givetvis, så när jag har gjort det, hur vet jag att den funkar efter omladdning?

Tror det är säkrast att du stannar hemma och spelar fia med knuff och inte för nära badkaret...:rolleyes: 

• Like 1

3 hours ago Andreas89 sa:

Mycket tragisk historia. Och en påminnelse för en annan att jag fortfarande inte har en aning om hur lätt eller svårt det är att få styr på en simtur i strömmande vatten med vadarbyxor och kängor på. Kanske något man borde testa under kontrollerade former i sommar.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/svensk-man-befarad-drunknad-under-fisketur-i-norge

Finns en risk att det är en medlem i detta forum, tragiskt.:(

Man kan inte ha en som blåser upp sig automatiskt utan man får välja en som man utlöser patronerna manuellt annars finns det risk för att den blåser upp sig när man vadar 

7 minutes ago harrydavid sa:

Man kan inte ha en som blåser upp sig automatiskt utan man får välja en som man utlöser patronerna manuellt annars finns det risk för att den blåser upp sig när man vadar 

Exakt. Tråkigt om man tror att den utlöser automatiskt, de modeller som säljs för flugfiske är självuppblåsande men man måste utlösa patronen manuellt.

Sorgligt ämne, men kan inte låta bli att dra på smilbanden när jag ser framför mig den flugfiskare som nöjd med sin nya självutlösande flytväst för båtbruk vadar ut i strömmen och försvinner i en puff och ett moln av torrflugor, askar, tippet och diverse prylar för att sedan okontrollerat driva iväg nedströms.

• Like 2

16 minutes ago Troutman sa:

Exakt. Tråkigt om man tror att den utlöser automatiskt, de modeller som säljs för flugfiske är självuppblåsande men man måste utlösa patronen manuellt.

Sorgligt ämne, men kan inte låta bli att dra på smilbanden när jag ser framför mig den flugfiskare som nöjd med sin nya självutlösande flytväst för båtbruk vadar ut i strömmen och försvinner i en puff och ett moln av torrflugor, askar, tippet och diverse prylar för att sedan okontrollerat driva iväg nedströms.

Sjuk humor men .... Tellwell ( på danska Den Fuldkomne Fusker ) vet ej den svenska titeln men läsvärd och faktiskt bra att koppla till hur vi beter oss därute - att tänka före kan vara en bra början på ett lyckligt slut. Tight lines och sköt om er ! // Steen

Jag har nästan undantagslöst både byxor och väst, flytunderställ alltså. Känns betydligt tryggare att vada vådligt då.

• Like 2

Alternativet är att börja fiska på land...det är det som kallas att fiska med torr-fluga.:rolleyes:

• Like 1

3 minutes ago crazy sa:

Alternativet är att börja fiska på land...det är det som kallas att fiska med torr-fluga.:rolleyes:

Nej! sånt är sommarjobb för tonåringar. Gräsklippning.

Näää..nu skall vi inte besudla denna tråd! ..hoppas personen klarade sig!..men känns inte bra..:blush::(

• Like 1

Otroligt sorgligt. På NRK finns också en intervju med Lars Metlid. Han säger att den befarat omkomne var en duktig laxfiskare i god fysisk kondition och att alkohol inte varit inblandat. 

Edited by magnus.nilsson