Jump to content
Edgeforum

Bästa fiskeryggsäcken? bilder!!

Recommended Posts

Har precis införskaffat mig en vattentät ryggsäck. Kikade runt lite bland Patagonia och Simms, men de flesta var lite större och komlicerade än vad jag vill ha för dagsturer. Så testade på okänd rygga från Decathlon på 20L:

https://www.decathlon.se/ryggsack-20-l-vattentat-id_8387664.html

Utifrån det jag testat så fungerar den kanon för det priset och känns som att den kommer hålla tätt. Nackdelen är väl att det inte finns några yttre fack och att axelbanden är lite "små". Men med bröstspännet på sitter den som en smäck.

Edited by Långedrag
1 hour ago Långedrag sa:

Har precis införskaffat mig en vattentät ryggsäck. Kikade runt lite bland Patagonia och Simms, men de flesta var lite större och komlicerade än vad jag vill ha för dagsturer. Så testade på okänd rygga från Decathlon på 20L:

https://www.decathlon.se/ryggsack-20-l-vattentat-id_8387664.html

Utifrån det jag testat så fungerar den kanon för det priset och känns som att den kommer hålla tätt. Nackdelen är väl att det inte finns några yttre fack och att axelbanden är lite "små". Men med bröstspännet på sitter den som en smäck.

Har ingen rygga från Decathlon men väl tält och en massa andra friluftsgrejs. Förvånansvärt bra kvalité med tanke på priset!!

3 hours ago HåkanViskafors sa:

Har ingen rygga från Decathlon men väl tält och en massa andra friluftsgrejs. Förvånansvärt bra kvalité med tanke på priset!!

Den som lever får väl se :) Än så länge håller jag helt med i alla fall. Har faktiskt införskaffat mig ett par dykboots till flytringen därifrån också. Bara testat dem hemma, men de känns bra gedigna för 250kr.

6 hours ago losmopedo sa:

Hur är Urberg-säcken?

Varit sugen när de reat ut dem...

Urberg säcken känns robust,tål väldigt mkt slit o släng...     Typhon säcken är mer ul...tunnare material o lättvikts axelremmar.. 

Black ice 45 är oxå ul säck med kraftigare bärsystem/axelremmar som klarar upp till 14kg.

Båda Exped säckar ska ju va gjorda för tuffa tag i klättring,skidåkning i alpina miljöer så dom håller garanterat för fiske oxå.. 👍👍

• Thanks 1
13 hours ago Jonte66 sa:

Vilken är din favorit av dessa två? För/nackdelar med dem?

+1 på Loop Dry Backpack!

Jag har TPU Dry Backpack 23 (den som syns till vänster på bilden).

Den är lite mindre (23 l) än den till höger (som är på 35 l) samt att den är i annat material.

Tycker den är perfekt för dagsturer, har inte behov av någon större. 

• Like 1
1 hour ago Nilsson sa:

+1 på Loop Dry Backpack!

Jag har TPU Dry Backpack 23 (den som syns till vänster på bilden).

Den är lite mindre (23 l) än den till höger (som är på 35 l) samt att den är i annat material.

Tycker den är perfekt för dagsturer, har inte behov av någon större. 

Som Nilsson säger, 23l är bra för dagsturer och har utvändig sidofack för flaska samt spöhållare.
35l passar bra om man ska iväg på längre turer, (typ fjällturer) och är i behov av mer packning :)

Jag har Ortlieb Track 35 och lyckas fylla den oavsett hur lång eller kort tur jag ska ut på. Jag skulle aldrig klara mig med en 23-liters. Och att 35 liter skulle räcka till en fjälltur ställer jag mig helt främmande inför.

• Like 5
  • 9 months later...

En gammal tråd men, angående Loops dry bags så gillar jag dem också men... Hade 35 L men tyckte den inte var optimal att packa grejer i. Stel och otymplig i vissa hänseenden. Svårt att komma in i det lilla ytterfacket om väskan är fullpackad. En klassisk osprey daypack förespråkar jag istället om man är ute efter en väska till fisket.

/ G

• 2 months later...

Har använt mig av loops 35 liters drypack men har beställt en 45 liters simms drycreek backpack till den här säsongen. Hoppas att den stora fickan på utsidan och bättre sätt att fästa tuber ska ge mig det lilla jag saknar på loop väskan. Förövrigt anväde jag loop väskan under mina två månader på Nya Zeeland och var väldigt nöjd. Fick plats med allt jag behövde för upp till tre dagars vandringar. Har tyvärr inga bilder på ryggan men allt utom tältet rymdes i väskan. 

• 1 year later...

Beställde nyss en ny ryggsäck.

Ortlieb MountainX 31

Vattentäthet är avgörande för mig. Ett plus som denna modellen har är att den har avdelare i huvudfacket och att man kan öppna den antingen längst upp eller på mitten.

image.jpg

ortliebmountainx31info.jpg

image(2).jpg

• Like 3