Hoppa till innehåll

Hullingganer Vs Barblessianer


Morgan

Recommended Posts

Detta år försökte jag sluta med hulling-flugor men det gick inte.  Abstinensen blev för stor. Jag bara måste få kroka av fisk. Jag fiskar mest med uppströmskast ,(vått som torrt) och andelen tappad fisk med hullinglösa krokar är då, för mig, säkert över 80 procent, jag tappar minst 8 av tio utan hulling i momentet mellan hugget och tills fisken är nedströms mig. Så; Om hullingen skulle ha uppfunnits för typ tre år sen skulle jag hallelujat den idag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte säga att jag tappat en enda fisk på grund av hullinglös krok. De krokar bättre, håller fisken bättre så länge du har sträckt lina och är mycket lättare att ta loss. Och så är de snygga! :)

Jag binder allt på hullinglöst numera och finns krokmodellen jag vill ha inte hullinglös klämmer jag ner hullingen.

Bara fördelar enligt mig.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

43 minutes ago Bigsalmon sa:

Jag kan inte säga att jag tappat en enda fisk på grund av hullinglös krok. De krokar bättre, håller fisken bättre så länge du har sträckt lina och är mycket lättare att ta loss. Och så är de snygga!

Jag binder allt på hullinglöst numera och finns krokmodellen jag vill ha inte hullinglös klämmer jag ner hullingen.

Bara fördelar enligt mig.

Håller med fullt ut - men vill också tillägga: Fuckar inte upp håven, kläder eller hud lika illa heller när man klantar sej... Bara att ta ut och det blir knappt ett hål... oerhört skönt att veta när man t.ex. är med klantar, fyllon eller barn långt ute på fjället... ?

  • Like 5
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En ungefärlig fördelning för mina uppströmskast : 10 hugg ; 7 st harr 3 st laxöring ,vid avkrokning ; 1st harr 2st laxöring. Ergo, öringens beteende efter hugg gör det lättare att hålla hållbar kontakt och skillnaden mellan hulling/hullingfritt avsevärt mindre.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

26 minutes ago jani sa:

Håller med fullt ut - men vill också tillägga: Fuckar inte upp håven, kläder eller hud lika illa heller när man klantar sej... Bara att ta ut och det blir knappt ett hål... oerhört skönt att veta när man t.ex. är med klantar, fyllon eller barn långt ute på fjället... ?

Helt sant, glömde det! Man sparar in många svordomar som man kan använda vid ett annat, bättre tillfälle...

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har lite svårt att förstå dem som tvärsäkert säger att man inte tappar mer fisk på hullinglöst. Det är ju bara att titta lite på konstruktionen så förstår man ju att den motverkar avkrokning. Det är förövrigt ett av de stående argumenten för hullinglöst, att det är lättare att kroka av så barblessianerna skjuter sig själv i foten s.a.s. Jag är inte renrasigt barblessian men gillar ändå att det är lätt att kroka av. Blir inget bök med peang och sånt och ofta ramlar flugan loss när fisken är i håven vilket borgar för en snabb, smidig och skonsam release. Subjektivt tycker jag att de mindre öringarna som oftast fångas i mina hemmavatten behöver lite hulling om man överhuvudtaget ska få in dem. De är kopiöst spralliga och är ofta lika mycket på-över ytan som under. Här brukar jag trycka in hullingen så att bara ett bulligt motstånd finns kvar. Jag tycker det funkar bra och ger mig ändå en smidig skonsam avkrokning med fler bärgade hemmaöringar. Detta är inget tväsäkert uttalande utan mer en subjektiv bedömning ;)

Redigerad med Foam
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago subbuteo sa:

Kör mest med inklämd hulling. Tycker det har varit svårt att hitta bra hullinglösa krokar. De som vet får gärna ge tips.

Du får flera tips på denna sida om du letar lite.

Själv kör jag mycket Hends. 454 för torrisar men även 404 för harrfiske. 554 är en väldigt fin krok för (snygga) nymfer, 550 för nästan lika snygga nymfer och klinkhammers men det finns flera intressanta modeller. Dessutom gillar jag Firehole sticks; lite kraftigare material, fin finish och allmänt hög kvalitet. Har testat 811 & 839 för streamers, 419 för torrisar.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 hours ago subbuteo sa:

Kör mest med inklämd hulling. Tycker det har varit svårt att hitta bra hullinglösa krokar. De som vet får gärna ge tips.

Det finns massor med bra hullinglösa krokar numera: Hends, Hanak, Dokihu, Firehole... Det finns separata trådar om det.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då är frågan om en krok med nedklämd hulling håller fisken sämre än en krok som är köpt utan hulling?

Har denna sommar fiskat enbart med nedklämd hulling - och har aldrig tappat så många, och så stora öringar som nu. Jag är inte så ledsen för det, upplevelsen att lura fisken räcker långt, men ändå; det kan ju vara fint att få se dem på lite närmare håll ibland.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag använder sedan 10 år hullinglöst. Tappar varken mer eller mindre fisk än tidigare. Min favoritkrok är Tiemco 2499 SP-BL; på den har jag aldrig tappat en fisk.

Undantaget är havsöringsfiske (i havet) där använder jag Gamakatsu F314, som har en liten hulling, eftersom jag ganska ofta upplevt att jag tappat fisk när den "rullar" på kort lina. Det riktigt känns hur kroken glider ur...

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

J L precis min upplevelse. Nu var det insjööring, men i stark ström kan det bli det där havsöringsrullandet, och då har det blivit en stor tomhet...  Har inte märkt att jag tappat fler harrar, men de beter sig ju annorlunda. 

Ska prova till nästa säsong att bygga ett lite mjukare spö, och binda upp flugor på köpt hullings krok. (Nån som vill köpa 342965 flugor med hulling?)

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som princip är jag för hullinglöst men tycker att jag har större problem med avkrokning med de moderna hullinglösa med inåtböjd krokspets jämfört med t.ex. kamasan/daiichi med inklämd minihulling. Tror också att längden på krokskaftet i förhållande till krokgapet, och därmed hävarmseffekten, kan inverka. Jag fiskar mestadels harr som befinner sig tvärströms/nedströms (eller alldeles för långt bort).

Jag fångar alldeles för lite fisk för att ha en vetenskapligt grundad uppfattning. Däremot tappar jag sällan en fisk som jag har krokat men det tror jag beror mera på det spö jag använder och mindre på krokval.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...