Hoppa till innehåll
Lodjur

Kan inte döda ädelfisk

Recommended Posts

38 minutes ago, Ismo said:

Men det är väl rätt "ÄDELT" ..att inte döda nån fisk?

Jag har enorm ångest när jag (det händer inte mera) skall fiska på fisk som skall släppas tillbaka! 

Nuföftiden klubbar jag allt som skall ätas, när baglimit är uppnådd är jag klar.

• Like 5

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
9 hours ago, HåkanViskafors said:

Jag har enorm ångest när jag (det händer inte mera) skall fiska på fisk som skall släppas tillbaka! 

Nuföftiden klubbar jag allt som skall ätas, när baglimit är uppnådd är jag klar.

Det är en inställning jag respekterar mycket högt.

Jag är inte alls där själv, men jag tycker att det är hedervärt och så nära osjälviskhet man kan komma som sportfiskare.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Nej så känner jag inte. Jag tycker absolut att man ska ta hem en och annan matfisk när bestånden tillåter. Det finns ju nästan ingen bättre och mer miljösmart mat att äta än en vild och självreproducerande fisk från starka bestånd. På bilden en riktigt god rödingmiddag och vad gäller ditt fiske hemma @Lodjur så fiskar ju du i ett område med väldigt starkt havsöringsbestånd, 8-fjordar. Jag tycker inte man behöver känna någon skuld alls om man tar hem en havsöring någon gång ibland i det området.

Att fiska 100% catch and release är dessutom svårt att motivera så jag kan inte se någon fördel alls med det.

_56V6243.jpg

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Det är ju precis det @Jonas! Jag vet att det är MYCKET bättre om jag tar en matfisk än att jag köper fisk i affären, men så fort jag hålller i fisken så vill jag inte ta den längre. Jag vet inte vad det beror på, därför jag tyckte att det var intressant att se ifall någon annan är likadan, då jag vet att fiske för majoriteten är för nöje OCH mat.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
36 minutes ago, Jonas said:

Det finns ju nästan ingen bättre och mer miljösmart mat att äta än en vild och självreproducerande fisk från starka bestånd. 

Stämmer 100%, viktigaste ord är sista två: starka besånd. Om man väljer vad man fiskar, tex abborre kan man ta upp och laga mat med inga mentala problem. Vad är bättre än rökt abborre.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
28 minutes ago Lodjur sa:

Det är ju precis det @Jonas! Jag vet att det är MYCKET bättre om jag tar en matfisk än att jag köper fisk i affären, men så fort jag hålller i fisken så vill jag inte ta den längre. Jag vet inte vad det beror på, därför jag tyckte att det var intressant att se ifall någon annan är likadan, då jag vet att fiske för majoriteten är för nöje OCH mat.

Din kärlek till fisken är förmodligen större än din kärlek till mat. Jag tippar att en vecka eller två med riktigt bra matupplevelser kommer få dig på andra tankar. Börja med några köttrestauranger och på slutet jobbar du dig ner mot de bästa fisk och skaldjursrestaurangerna. Svårt att inte bli sugen på att äta upp sin fångst när man vidgat sina vyer ur ett gourmandperspektiv... 👌😁😉

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
1 minute ago, Jonas said:

Din kärlek till fisken är förmodligen större än din kärlek till mat.

Där tror jag att du har helt rätt.
Jag tog som sagt mycket fisk till mat mellan 15-20 års åldern (nu 26) så jag vet mycket väl om hur underbart gott det är, speciellt med nyfångad fisk :wub: men någonstans längs vägen, antaligen när jag blev betydlig mer insatt i fiskevård och mindre lokala bestånd, så slutade jag att ta upp just ädelfisk. Även om bestånden jag fiskade i inte var hotade.
Ja ja... människan är ett komplicerat djur.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
15 hours ago, Jonas said:

Att fiska 100% catch and release är dessutom svårt att motivera så jag kan inte se någon fördel alls med det.

Jag ser bara fördelar och tycker inte att det är det minsta svårt att motivera. 😉 

• Like 6

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Den dan jag inte längre kan slå ihjäl en lax, öring eller harr så slutar jag fiska.

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jag bodde tidigare på Vestlandet i Norge. När jag köpte årskort som täckte 4 kortområden blev jag tillsagd att kasta fisken på land om jag inte tänkte ta hem den. Att döda fisk eller inte har mer med tillgången att göra och om man vill äta fångsten eller inte. Så är det då för mig.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Det är sant Pruppen.

För mig gäller väl att var o en gör som han vill så länge bestämmelserna följs. Men jag  tror nog att den som tar sina typ 2-3 första matfiskar och sedan avslutar fisket gör mindre skada på beståndet än den som krokar och släpper tillbaka 20-30 st. Hur som helst bedriver jag mitt fjällfiske (ej lax o hö som är ett jävla nötande för det mesta) numera mest med hjälp av huvudet och mina sinnen som syn och hörsel och inte med springbenen och sk blindkastande. Dvs flanerar pyrschande sakta efter ån spanande efter vak och när jag hittar en plats som jag av erfarenhet vet eller ser att den bör hålla större fisk så slår jag mig oftast ner, helst på en höjd med bra överblick, filosoferar och kokar kaffe under ivrigt spanande och lyssnande ibland flera timmar beroende på förhållanden och tid på dygnet. Hinner kanske spana av 3 ställen på en sväng så det blir inte så mkt kastande och krokande då men avkopplande fiske som ibland kan ge fina byten.

Redigerad med Jolly Roger
  • Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skriver än engång!  ..Döda det ni skall äta!!...prickar lr. ej!

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jamen vad är ädelt när man ser på fiskeindustrin hur dom behandlar fångsten!!!
Fisk som plågas tills dom dör bara för att bli föda till människor på en överbefolkad och överfiskad planet. Sila mygg och svälja kameler liksom!?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
1 hour ago, SA said:

Jamen vad är ädelt när man ser på fiskeindustrin hur dom behandlar fångsten!!!
Fisk som plågas tills dom dör bara för att bli föda till människor på en överbefolkad och överfiskad planet. Sila mygg och svälja kameler liksom!?

Fast här handlar det om en persons individuella förhållningssätt till sitt eget fiske och en undran om det finns fler som reflekterat och tänkt på samma sätt.

Om jag skulle ha en synpunkt på ditt påstående är det att det skulle vara oädelt att använda andras övergrepp för att försvara ett beteende som man själv finner oetiskt. (ex. det spelar ingen roll att jag slänger min snusdosa i bäcken, åtminstone inte tills någon har fixat problemet med 1000000000 ton plastsopor i havet)

Men industriellt fiske var aldrig en del av diskussionen och hur fisken behandlas har vi inte berört, men det kan nog förutsättas att både de av oss som behåller fångsten och de som återutsätter den behandlar fisken med respekt och värdighet.

Att det finns viktigare ämnen att skapa opinion om håller nog många med om. Jag upplever inte att trådens syfte var att skapa opinion eller argumentera i sak utan nyfikenhet på hur andra tänker och resonerar om sitt eget fiske, och det kan man väl få göra utan att först personligen rädda världshaven?

Redigerad med Troutman

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
On 3/17/2019 at 10:47 PM, HåkanViskafors said:

C&R varje flugfiskares snuttefilt!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget