Hoppa till innehåll

Djungeltupp


PatrikJ

Recommended Posts

Jag har också letat runt lite. Hittade inget då, men passade på att läsa på lite och kolla upp läget. Odlat i EU krävs inget cites intyg, men bra dokumentation typ följesedel motsvarande där det framgår att det är odlat i EU. Tyvärr verkar det inte finnas nån aktiv producent i EU just nu (kolla branfordsgames om dom fortfarande håller på). Kommer skinnet utanför EU behövs ett cites intyg. Straffskalan om man åker dit är lindrig, några tusen i böter och förverkande av fjädrarna. Men såklart ett etiskt dilemma på det. Hittar du nån bra och laglig leverantör får du gärna dela med dig och göra reklam för dom här (tycker jag).

Tight lines 

Per

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu gällde frågan inom Sverige, men annars vet jag att Irish Fly Supplies fick in en stor leverans härom veckan, mycket bra priser i denna butik. Även PG Quality flies har nyligt fått i ett större antal nackar som annonserats ut.

Ingen av dessa hade något vidare urval om man söker Superior-grade men perfekta för fiskeflugor.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För några år sedan dök det upp nackar på engelska forum, och jag kontaktade då den engelska ornitologiska föreningen, eftersom jag inte fick något svar på var nackarna kom ifrån. Direkt försvann de från forumen.

Tror inte att det går att försvara användandet av utrotningshotade arter för sin flugbindning. Vem tror att fisken ser skillnad på äkta djungeltupp och substitut? På riktigt?

Om det hade varit fråga om att ta de sista öringarna i ett vatten, för något syfte höljt i dunkel - skulle det gå att försvara?

Det finns jättebra ersättningsmaterial!!! Lycka till!

  • Like 3
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 3/30/2019 at 10:08 AM, kylia said:

För några år sedan dök det upp nackar på engelska forum, och jag kontaktade då den engelska ornitologiska föreningen, eftersom jag inte fick något svar på var nackarna kom ifrån. Direkt försvann de från forumen.

Tror inte att det går att försvara användandet av utrotningshotade arter för sin flugbindning. Vem tror att fisken ser skillnad på äkta djungeltupp och substitut? På riktigt?

Om det hade varit fråga om att ta de sista öringarna i ett vatten, för något syfte höljt i dunkel - skulle det gå att försvara?

Det finns jättebra ersättningsmaterial!!! Lycka till!

Vart hittar du att djungeltuppen är utrotningshotad? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om det är Grå jungelhöna vi pratar om så finns den med på Cites II-listan vilket betyder att den bedöms kunna bli utrotningshotad om inte handeln med den kontrolleras. 

Så nä, den är inte akut utrotningshotad men uppenbarligen bedöms den ändå ligga i riskzon. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/handelmarknad/hotadeartercites.4.7caa00cc126738ac4e880002389.html

Jordbruksverket har viss info, men eftersom det inte är en svensk art så måste man söka på nätet.  Det finns ju EU-förordningar och internationell lagstiftning. Men det finns ett förbud mot handel utan CITES intyg . Om du vet vad djungeltupp heter på engelska eller latin kan du söka här; https://speciesplus.net/

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

20 hours ago, Sahlberg said:

Om det är Grå jungelhöna vi pratar om så finns den med på Cites II-listan vilket betyder att den bedöms kunna bli utrotningshotad om inte handeln med den kontrolleras. 

Så nä, den är inte akut utrotningshotad men uppenbarligen bedöms den ändå ligga i riskzon. 

 

20 hours ago, turtola said:

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/handelmarknad/hotadeartercites.4.7caa00cc126738ac4e880002389.html

Jordbruksverket har viss info, men eftersom det inte är en svensk art så måste man söka på nätet.  Det finns ju EU-förordningar och internationell lagstiftning. Men det finns ett förbud mot handel utan CITES intyg . Om du vet vad djungeltupp heter på engelska eller latin kan du söka här; https://speciesplus.net/

Det jag menade är att tuppen är ju inte utrotningshotad, inte ens i närheten om man kollar IUCN's klassning på djuret. Att den kräver sina intyg för handel beror ju mer på Indiens reglering av export av inhemska arter. 

Så att säga att man använder en utrotningshotad art i sin flugbindning är fel, iallafall när det kommer till djungeltupp. Sen ska man självklart följa lagar och förordningar, nu när Bransford har lagt ner verksamheten så finns det inom EU inte ett lagligt sett att köpa tuppen på. Tur man bunkrat upp!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det var skriverier om Djungeltupp redan på 80-talet, och för mig är det självklart att försöka använda material som jag är säker på vad gäller etisk hantering, listningar etc.

Tror ju inte ett ögonblick på att fisken bryr sig ett dyft om skillnaden mellan tex djungeltupp och substitut - som jag förstår det ser fisken den fjädern som ett tecken för öga, och antagligen är det därför det blivit så populärt. Har heller inget till övers för stockkonservativa bindare som absolut vill ha "äkta vara", det vittnar bara om att de inte har några studielån.

Tänker på de nya, yngre som börjar flugfiska och vilket bra jobb många lagt ned på "ekologiskt" flugfiske i Sverige, väldigt bra utveckling sedan det kom igång!!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 hours ago, kylia said:

Har heller inget till övers för stockkonservativa bindare som absolut vill ha "äkta vara", det vittnar bara om att de inte har några studielån.

Dina värderingar kring om man är skuldsatt med studielån eller ej tycker jag har tråkig klang, hur man budgeterar sin ekonomi är högst personligt och inget du är insatt i. Ditt fokus tenderar att fördöma andras nyfikenhet än att hjälpa själva frågeställningen.

Med andra ord kommunicera utifrån frågeställningen och håll negativ attityd utanför så håller vi trådarna mer relevanta och intressanta för edgeflyfishings alla medlemmar. 

Med vänlig hälsning, Niclas 

 

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 hours ago, Ismo said:

Helt rätt! Plast är inte bra. Men sen kan en ju undra om en binder med det "riktiga" materialet,naturliga..ytligt fiskad sådan,snabbt! ..tänker ens Laxen att Dj finns där.:lol:

 

Har väl nån nacke kvar...har dock inte bundit nått sen säkert 10år tebaks. Luktar as! ..dessutom om den.

En gåva mottages tacksamt?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 11 months later...
  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...