Hoppa till innehåll

Norgepremiären!


Sunray

Recommended Posts

Nu är kläderna packade, vadarna nerstuvade och allt annat ditt och datt ihopplockat. Flugor, rullar och linor på plats. Bara käket återstår.

Spöna står i hallen och väntar, mest lite större grejer vid den här årstiden - en 16´, tre 15´ och en 13,8´ om det blir läge för nåt lite lättare fram i slutet av veckan.

Sent på onsdag kväll rullar Volvon mot Surnadal! :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kör lungt, våra vägar är inte bygda för hastighet!

Som boendes i Bohuslän vet jag att norrmän har motsatt uppfattning om svenska vägar. :angry:

Som sagt ta det lungt på Rv3. Det är en jävligt lurig väg och jag har själv mött två par framlyktor på ett backkrön mellan Elverum och Alvdal. Det finns ingen väggren och en lokal norrman körde enligt sannolikhetsprincipen, vilket innebar att han körde om en långtradare trots att han inte hade fri sikt. Front mot front - tur att man körde tyskt - MB 200. Den relativa hastigheten blev till slut inte så hög och jag styrde mot diket, annars hade jag inte kunnat skriva detta, men ambulanspersonalen hade räknat med sopsäck och kvast. Fyra av fem i vår bil klarade sig undan med endast mild chock, en femte vän fick åka helikopter till Hammar, men det visade sig vara muskulära skador (men nacken lider han av, 12 år senare). Mötande bilist slog huvudet i ratten, rätt rejält och hade tur att vår takbox inte släppte taget helt om vår bil.

Med detta sagt vill jag inte annat än ge er en lite påminnelse om varför man måste vara på tårna hela tiden och inte ha för bråttom. Ta hellre en paus för mycket, än en för lite. Det finns ju så många fina tallar att titta på längs vägen. :D Och belöningen väntar efter en lång resa.

Skitfiske!!!!,

/gubbe me´keps

Redigerad med Patrik J
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sunray

Du som har koll. Vad är en bra/ok nivå av vatten i Surna?

Vid den här årstiden på är det kanon med ca 1,40 på vattenmätaren nedom kraftverket. ( Sms:a ordet "sta" till +47 91330443 så får du vattenstånd och temp på några sekunder! ). Upp till 1.60 är heller inga problem, men över det brukar innebära att fisken går väldigt fort uppåt trots ev låg temperatur, det är ju inga tunga forsar som hindrar i Surna.

Surna är ju heller inte något våldsamt vatten så det brukar vara lagom med S2 el S3 oavsett hur mkt vatten det blir. Tyngre än så har jag aldrig använt...

Om några veckor är det faktiskt bättre om vattnet sjunker ner mot 1,30 eller lite mindre, för att "hålla kvar" fisken på sträckorna liten tid. Under sommarfisket är allt över 1,20 kanon - med hopp om en å annan flom upp mot 1,80 eller så....

Redigerad med Sunray
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Appro på flytlina: Glömmer aldrig min premiärlax i Gammelgjerds det år vi hyrde Advokaten via Janne. 1985 om jag minns rätt. På den tiden fiskade man av med 2x fluga, sedan devonspinnare och slutligen RÄKA!! Vi hade haft nån kontakt på Devon i Gammelgjerds, men inte mer.

I ren desperation satte jag på flyt och tog den jätte-sunray jag åter innan fått av en tysk på Stjördal. En för oss icke Laerdalsfiskare fortfarande okänd kreation. Nämnde tysk hade fått en del stor fisk på sådan och flytlina. Andra kastet sprutade det till ordentligt på nacken. Fisken tvärvände och gick rakt ned i Advokaten där en skakig undertecknad efter halsbrytande språngmarsch på lättmetallstege över sidogrenen kunde landa en lusad 8-kilos. Aaaah!! Janne var MYCKET konfunderad. Detta var den enda lax som togs under premiärveckan. Outgrundliga äro herren Sebaots vägar.........

Skitfiske ni lyckliga som kommer iväg i år!!

M

PS. har nog tjatat förr om den fisken - men den duger än som kul minne! DS

Redigerad med Marlodge
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gött minne Marlodge. Nu rullar jag inom en timme. :D :D :D :D :D :D :D :D

Kunde jag byta bort detta skitjobb skulle jag lufsa ned till centralen redan ikväll..... Bara att få sitta vid älven i gott lag, elda och vänta på 12-slaget vore stort. Blått dis och hög förväntan. Gräva igenom välbekanta hålor och se om någon stabil pjäs är hemma. Ack ja!!

Skitfiske Prinsen!!!

M

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ganska precis ett dygn kvar till avfärd. Ser ut att bli kallt och garanterat myggfritt. Återstår att se om dom blanka har tagit sig upp i systemet.

Önskar alla en hejdundrande säsong oavsett när var och hur. Och att trivseln är på hög nivå med eller utan inbjudet sällskap och att omgivningen använder så där alldeles lagomt mycket rävspel;)

Mvh Mcloud

Redigerad med MCLOUD
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Drar vid midnatt ungefär, skall iväg och jobba ett kvällspass på jobbet först.

Sen hem och kasta in allt i bilen, brygga en thermos kaffe, en uppiggande dusch och sen är det tolv timmar bilfärd genom den ljuvliga juninatten/-morgonen.

Skall bli ganska skönt... ^_^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...