Hoppa till innehåll

Vattentät ryggväska, vad/vilken är att rekommendera?


Barbusoni

Recommended Posts

Vilken vattentät ryggväska bör man ha om man skall få plats med vadarjacka, systemkamera, 2-3 öl, några mackot/frukt/termos? Räcker 20L väska för detta ändamål?

Nått speciellt märke som levererar god kvalite?

Vad skulle ni rekommendera?

/Barbusoni

Redigerad med Barbus
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sugen på följande väska: http://www.flyfishingmasters.se/Klaeder-vadare/Vaeskor-Spoetuber/Patagonia-Stormfront-Sling-20L.html

 

Känner mig dock lite orolig ifall systemkamera och min vadarjacka får plats i en 20L väska. :-( Det bästa är nog att försöka åka till en affär som säljer just den väskan och ta mig en titt på den...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

spar några hundringar eller en tusing o köp en billig en på jula eller biltema.   nä just ja billigt kan ju inte vara bra.....

Det kan det absolut vara, jag svarade bara utifrån vilken väska jag känt på. Julas kan jag inte uttala mig om, den är säkert jättebra och prisvärd.

 

När jag letade på nätet valde jag bort den med tanke på möjligheten att packa ex. spötuber utanpå samt den goda bärkomforten den verkar ha. Dessutom är Patagonia kända för att tillverka genomtänkt utrustning som håller god kvalitet. 

Ortlieb 35l hade jag som alternativ (läst mycket gott om den), men Patagonian var något billigare och fanns lättillgänglig på en pålitlig fiskeinriktad online-butik. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej!

Ortlieb track 35 L!!

Anvant min hur mycket som helst och har nog aldrig varit sa nojd med en produkt nagonsin.

Finns aven som 27 L och jag forutsatter att kvaliten ar densamma som for den nagot storre vaskan.

For att citera Bengt Frithiofsson "Det ar bara att kopa".

Mvh Daniel

 

Håller med!

 

Jag har använt min Ortlieb Track 35 l i gott och väl fem år, och den är fortfarande i fullgott skick. Lite skitig, men fortfarande tät.

 

Jag köpte min från Wiggle i England.

 

Wow! Nu finns den även i rött! Måste nog köpa en till... ;)

 

http://www.wiggle.se/ortlieb-track-ryggsack-35-liter/

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För en tundraman som du är en röd ett måste, Big Salmon!! Körde alltid en röd, dock ej vattentät, under mina år på Kola. Det är guld att omedelbart se var man råkat ställa den när helikoptern är på ingång..... ;)

 

M

 

Precis! Dessutom något av en säkerhetsdetalj om man gått vilse och vill bli hittad...

 

Tidigare hade jag en orange Haglöfs, men det blev bökigt att köra med en vattentät innerpåse.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så rätt resonerat. Dessutom är det ofta man letar eländet ute vid älven, oxå. Red is King!  Slå till!

Jag som numer är vingklippt kan sponsra genom att komma med skambud på din gamla svarta......  :P

 

M

 

PS. I samråd med helkopterpiloterna hade jag alltid med mig en stor (90x90cm) vit näsduk i ryggan. Med den knuten i spötoppen kunde jag vinka in helikoptern från flera km. Ingen färg såg de enklare på långt håll än vitt. Jag var ju ofta på rymmen själv och plockades upp på rätt udda platser...DS

Redigerad med Marlodge
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ett förslag är ju att inte förvara vätska inne i den vattentäta delen där en kamera för 15 lax ligger. Risken att en ölflaska går sönder eller att en burk blir punkterad/sprängs är ju minst lika stor som att det regnar igenom ryggsäcken...bara en tanke:)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sugen på följande väska: http://www.flyfishingmasters.se/Klaeder-vadare/Vaeskor-Spoetuber/Patagonia-Stormfront-Sling-20L.html

 

Känner mig dock lite orolig ifall systemkamera och min vadarjacka får plats i en 20L väska. :-( Det bästa är nog att försöka åka till en affär som säljer just den väskan och ta mig en titt på den...

 

Jag fiskar utan väst och tycker den här väskan har varit super i och med att den hänger så fint på magen när man knäpper loss ena spännet och kastar fram den. Jättesmidigt när man behöver komma åt grejer snabbt. Materialet har tålt mer än vad man någonsin kan begära när jag använt väskan till icke fiskerelaterade dagsturer. Verkligen superkvalitet. Senast var det 800 höjdmeter sittandes på ändan nedför lavagrus på en vulkan och den klarade sig med enbart några kosmetiska skador. 

 

Däremot gillar jag inte att dragkedjan måste stängas två gånger. Första gången tror man att man har stängt den, men den klarar inte en provtryckning på bröstet då utan man måste ta tag i den på nytt och dra en gång till för att den ska bli helt tät. Dragkedjan är även ganska stel och tråkig att packa saker genom så den slutgiltiga rekommendationen från mig får bli att kika på något större :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...