Hoppa till innehåll

Fiskebil


Recommended Posts

Åhoj!

Har gått i tankarna ett tag på att skaffa en andrabil som klarar av små grusvägar i skogen och dyl. lite bättre än min vardagsbil som är både för liten och med alldeles för styv dämpning.
Känner inte att jag har bra koll på modeller som har några år på nacken och är lämpade och pålitliga, och går för ett överkomligt pris begagnade.
Helst hade man ju haft något pickup eller jeep liknande som har bra höjd över marken och bra lastutrymme. Men många av de har ju andra nackdelar (t.ex en V8 som halsar bensin).

Tänkte kolla mer er här om det finns några med lite bättre koll som har rekommendationer på märken, modeller och årtal. Både personliga erfarenheter och generella tips mottas gärna :) 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En Subaru forester eller outback är toppenbilar, undvik tidiga dieslar (tror det är efter 2009 de ändrade motorn). Har ingen själv längre, men känner ett flertal som har båda modeller, och ingen har någonsin sagt något negativt om bilarna. 

Kör själv en Tiguan Allspace, men det är mer en asfalts-SUV 😃 men funkade fint i fjäll och grusvägar.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kör en 2010 outback, diesel. Högre markfrigång än många suvar och brutalt med utrymme. Tar sig över stock och sten som ingenting. Har nu gått 31k mil och går som en schweizisk klocka. Forester är också en bra bil. Bättre markfrigång och lite mindre utrymme.

Inga fel på subarus dieslar vad jag känner till. Det är bensinarna som har haft problem med toppblockspackningar i flera år. 

Toyota är alltid ett bra val kvalitetsmässigt. Många år av statistik från bilprovningen bevisar det. 

Du får nog komma med lite mer exakta krav. Exempel om du faktisk behöver vettig fyrhjulsdrift eller om det räcker med sånt som vissa märken kallar för fyrhjulsdrift.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har haft samma a4 quattro t-röd sen 04. Den enda avigsidan jag upplevt efter ganska många hundra mil på avverkningsvägar samt fan med tillhörande mormor är att ja - underredet tar i emellanåt och jag lämnade lite metall från någon obetydlig moj i underredet vilket kostade 1750:- att byta (de bommade det första besiktningen, men inte andra).

Grunnade för 10 år sedan på om jag skulle skaffa en dedikerad fiskebil, men konstaterade glatt att det hade jag ju redan...

;)

 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, SBG said:

Kör en 2010 outback, diesel. Högre markfrigång än många suvar och brutalt med utrymme. Tar sig över stock och sten som ingenting. Har nu gått 31k mil och går som en schweizisk klocka. Forester är också en bra bil. Bättre markfrigång och lite mindre utrymme.

Inga fel på subarus dieslar vad jag känner till. Det är bensinarna som har haft problem med toppblockspackningar i flera år. 

Toyota är alltid ett bra val kvalitetsmässigt. Många år av statistik från bilprovningen bevisar det. 

Du får nog komma med lite mer exakta krav. Exempel om du faktisk behöver vettig fyrhjulsdrift eller om det räcker med sånt som vissa märken kallar för fyrhjulsdrift.

Jag har väl aldrig riktigt haft behovet för 4x4, men 2x4 hade nog kunnat vara bra i vissa situationer. Håller mig till vägar för det mesta, även om det ibland inte är mycket kvar av den. Frigång från marken är viktigare iom uppstickande stenar och urholkade grusvägar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Menar du att din vanliga bil bara driver på ett hjul? 😉 Sällan som fyrhjulsdrift är en nödvändighet annat än på vintern, även om det hjälper. Sen så är det också en brutal skillnad mellan riktig fyrhjulsdrift som ex. Subaru och fyrhjulsdrift light som hos audi.

Efter andra gången jag dunkade av något från avgasröret så tröttnade jag och köpte outbacken. Har inte ångrat mig. Rekommenderar någon av de modeller jag nämnde, men det finns fler. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago, SBG said:

Sen så är det också en brutal skillnad mellan riktig fyrhjulsdrift som ex. Subaru och fyrhjulsdrift light som hos audi.

Jag har ingen egen erfarenhet av Subaru men minns det som att Audi av olika generationer klarade det minst lika bra i testet nedan iaf :) 

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

30 minutes ago, M.Thors said:

Jag har ingen egen erfarenhet av Subaru men minns det som att Audi av olika generationer klarade det minst lika bra i testet nedan iaf :) 

Nu ska inte alla Audis dras över samma kam egentligen. Och vi ska inte ha världens ingående diskussion om fyrhjulsdrift. Det finns audis som har permanent AWD som är riktigt bra, rätt lik subarus.

Ex. Subaru har i väldigt många år haft en mycket simpel men effektiv permanent fyrhjulsdrift - bilen driver alltid på alla fyra hjul, lika mycket. Dessutom hög markfrigång. Mycket effektiv på snö, grus och lera när alla hjul är i backen. Det är en enorm skillnad mellan det och exempelvis en volvo eller volkswagen med haldex-system som blir fyrhjulsdriven vid behov. 

Ska man ha mindre än 4 hjul i backen så är det inte ett AWD system man vill ha, då will man ha 4 wheel drive som seriösa bilar har.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vill minnas att 04/05 var sista årsmodellen av A4 med permanent mekanisk fyrhjulsdrift - valde mellan subba och ådi, då de var de enda med riktig mekanisk fyrhjulsdrift.

Vilket sannolikt också är vargör jag inte känt något vidare behov av att byta...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

13 hours ago T-bum sa:

Vill minnas att 04/05 var sista årsmodellen av A4 med permanent mekanisk fyrhjulsdrift - valde mellan subba och ådi, då de var de enda med riktig mekanisk fyrhjulsdrift.

Vilket sannolikt också är vargör jag inte känt något vidare behov av att byta...

Audin har väl även en Thorsensdiff viket inte Subban har.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago, Lawson said:

Audin har väl även en Thorsensdiff viket inte Subban har.

Cool lösning. Verkar göra samma sak som subbans centerdiff, fast är en helt mekanisk diff istället för viskos. 

XC70 är en bra och komfortabel bil. Men du får mer bil för pengarna och en mer pålitlig bil med billigare reparationer med en outback. Nu pratar vi dieslar. 

OT får dra till med en budget. Med lite mer kosing så hade jag även spanat på Toyota.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

De tre senaste bilarna jag ägt har varit Subaru, för stunden har jag en Forester diesel från 2011. Har haft den i cirka 20.000 mil, och det enda som strulat var Egr-ventilen vid ca 16.000 mil, i övrigt bara slitagedelar. Utav de "subbor" jag haft är jag mest nöjd med Forestern. Outbacken jag hade tyckte jag var sämre planerad när det gäller lastutrymmet. Forestern är ju kortare än Outback, men ändå upplever jag att lastutrymmet är bättre, kanske för att det är högre. Väldigt soppasnål är den också, 0,56 på långkörning. Fyrhjulsdriften tycker jag är fantastisk och har alltid tagit mig fram i skogen alla vintrar. Det enda jag kan sakna är lågväxel, men det går utmärkt att dra upp bilar som kört fast utan också. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 6/21/2023 at 2:17 PM, Bigsalmon said:

Jag köpte en Rav4 AWD 2015 i våras, för att användas till alla fiskerelaterade aktiviteter. Nu är vi på väg hem efter ca 100 mil på små norrländska vägar och jag är supernöjd. Rekommenderas!

20230612_223443-01.jpeg

Toyota är det rätta. 

20220519_131131.jpg

Redigerad med NinjaTobbe
  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kör en Passat Alltrack och tycker den har för låg frigång för att vara optimal men den tar sig fram på grusvägar och inte alltför gropiga skogsvägar om det inte är för höga uppstickande stenar. Har kikat på Dacia Duster tidigare och bra frigång men tyvärr för litet bagageutrymme då hunden ska med i bur. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håller med om Alltrack, dvs att den är något låg under. Hade en sån och gillade bilen men bytte till en Tiguan allspace funkar bra som både familjebil, bra på motorväg och ok ute på sämre vägar vid fiske. 

Dock känns farsans Subaru forester som en betydligt bättre "vildmarksbil", bättre fyrhjulsdrift, högre markfri gång osv men inte så trevlig att tugga många mil på motorväg med. Han bor ute i skogen med bedrövliga vägar, använder den efter risiga skogsvägar när skog ska inspekteras, när han jagar osv. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

19 hours ago, harlequine said:

Kör en Passat Alltrack och tycker den har för låg frigång för att vara optimal men den tar sig fram på grusvägar och inte alltför gropiga skogsvägar om det inte är för höga uppstickande stenar. Har kikat på Dacia Duster tidigare och bra frigång men tyvärr för litet bagageutrymme då hunden ska med i bur. 

Har sneglat en del på Duster, verkar vara ett billigare alternativ som har bra frigång

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2023-06-21 at 15:50 Lennart Grann sa:

Äldre modeller av Citroen har reglerbar fjädring som möjliggör att man kan köra på två hjulpår.

Yes helt rätt. C5 wagon eller xantia. Dom käkar ojämna grusvägar till frukost. Under mina 10 år i skogsröjningen så körde vi Citroën. Det blir stötigt när man hissar upp den i maxläge men det blir ju oftast kortare sträckor efter de allra sämsta vägarna. Alla gupp känns bara som en suck när den är i normalläget. Enda nackdelen är att gasfoten har en tendens att bli väldigt tung. 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















  • Inlägg

    • Vision Vibe 85 Flyt 12g/185gr funnen i garderob. Efter att ha ransakat minnet så erinrade jag mig att jag spolade på den, kastade i 20 minuter på vattnet, hatade den och spolade av den för att skaffa en guideline Presentation dagen efter inne på Landbyns... Så den är knappt använd Tänker mig en femhunk + frakt (alltså 550:- med skicka hem)
    • Tömde 'bröstficksburkarna' och hämtade en sunray från garderoben - mina tre är märla, omö och sunray för köttätande fisk (men maskflugan, haröra och dyret ingår faktiskt också för insektsätare).   Kommer ihåg att jag gillade att binda 'Glödhäck' med en lagrad undervinge av olika nyanser fiery, orange och röd isbjörn och sedan svart lång isbjörn ovanpå. Hade ett par makalösa isbjörnsbitar på 90-talet. håren var nånstans 150-200 mm - satan vilka hårvingar man kunde bygga med dem... Lustig grej - i garderoben hittade jag även en Vibe 85 - jag har einte n susning om hur den hamnat där... jag kan inte minnas att jag någonsin ägt en... 'Asjarna' är en liten bläckpatronsburk och en ask som en gång innehöll sex kalligrafinibbar (0,5 mm med överliggare). Sjukt smidiga att ha i bröstfickan... Minst antal askar såväl som rent fysiiskt )askar och minst antal flugor på sig under fiske vinner...
    • Kan bara 3st Flugor i mitt liv...Puppan! SunRay(Olika varianter)...å Zonker klippt ur ett skinn.. 3st!!!!! ...det räcker
    • Köpes för Max 3000 spänn 
    • Det var ett väldans liv kring norsk och kanadensisk 'säljakt' på åttiotalet - det såg inte så snyggt ut med råbarkade busar som rännde omkring på packisen och klubbade kutar (alltså sälungar). Så i den vevan började man ganska dramatiskt reglera handeln med sälar (och en massa andra arter) - och det blev inte särskilt korrekt att gå i sälskinn... Inuiter och andra ursprungsbefolkningar har dock fortfarande möjlighet att jaga såväl säl som val. Då Grönland är en del av Danmark kan man därför hitta sälskinnsplagg i Köpenhamn (eller ja, kunde i alla fall) då det inte exporteras utan bara skickas inom landet. En genuin tuiliq (kajakannorak) är nära nog alltid gjord i sälskinn - de görs i obehandlad säl och förvaras därför frusna för att inte ruttna för snabbt... Min är dock gjord i neopren. Hur det är med isbjörn vet jag inte riktigt - det finns fortfarande att köpa, men jag vet inte var den kommer ifrån. Och den är inte som den var på säg nittiotalet. Apa är väl hur förbjudet som helst - sättet man kan komma runt det är att få fatt på en gammal 'aprock' vilket är därifrån de eBay-bitar man kan få fatt i kommer. 1930 nångång var peak-konstiga-djur-i-kläder... Då var man en rock star om man gick i apa... https://www.blackcatvintage.com/store/p105/1930s_monkey_fur_swing_jacket_with_passementerie_collar%2C_size_S.html https://fidmmuseum.org/2011/06/monkey-fur-coat-c-1938.html -- Som passus - jag tycker att Hareline Ice Dub är mycket enklare att använda än riktig säldubb, och att det ger ett nästan lika bra resultat. Lystern i naturfärgat sålhår är dock väldigt speciell, precis som isbjörn. Det är halvgenomskinligt på något vis. SLF har dock ett par riktigt, riktigt bra syntetersättningar i rätt färger och (nästan) rätt lyster.    Isbjörn och apa är dock så jävla speciella att jag har svårt att se dem ersättas av syntet. Get är väl det man ersatt apa med.
    • Tack, jag har monterat denna från Autoterm, får se om jag blir nöjd med controlpanelen annars uppgraderar jag till en pu-28 panel tänker jag. Om du missat det så finns det lite bilder i början på tråden när jag monterade den.. https://varmarcenter.se/varme/luftburen-varme/autoterm-air-4d-12-24v/ https://varmarcenter.se/startsystem/autoterm-pu-28-startsystem/  
    • Oj! Jag har aldrig sett kläder i huvudtaget i sälskinn.
    • Procrastinating waiting for the new rod. None the less... - the hits just keep on coming. Stumbled up to the faculty for a meeting today. Always weird to back among people. On the way back I hit the waterhole for some fresh scones and a coffe - wolfed it down and went to one of the second hand shops, comme d'habitude & en passant... Wasn't really looking for anything - but something caught my eye. Something erile familiar... could it... be.. no way... it has gotta be fake... nope, it is the real deal...   Yep. It was the real deal. Vintage vest in seal (some form or another). I have been looking for a garment in seal for ages. And now it showed up. In honesty - it has been dead for quite some time, and I payed 250:- for it in a non profit charity second hand store so I think I'll be able to deal with the karma. But seriously - no I have a seal garment - quite possibly the ultimate trout stalking garment... Unless the smell drives them off... And being only a vest (in summer seal from the feel of it) it is not as heavy/clumsy as a greenland winter fur jacket you could still find in Denmark ten years ago. That said - I'm eagerly awaiting some monkey hair for my final sunray shadow dozen...   With JC, polar bear and monkey hair it looks like I'll be able to pull of a really, really politically incorrect salmon fly...
    • Superlim är flugbindarens bäste vän... På temat flugbindning och flugbindningsmaterial så blev jag förra veckan tillfrågad om jag hade bra säldubbing liggandes - hade isbjörnoch djungeltupp  men ingen säl fanns kvar i 'icke-politiskt korrekta'-materialboxen. Pep i dag in på en av de lokala secondhandbutikerna och fann detta:   ...en väst i sälskinn. Tänker dock faktiskt inte binda flugor på den...
    • Tackar! 😌   Ja styvare hår är absolut en fördel på den fronten. Ett bra ”fusk” jag kör är att ta lite superlim och smeta på. Stryka bakåt med en glasspinne eller liknande så får man ihop profilen och den håller formen bättre då när man fiskar.
  • Ämnen

  • Bilder

×
×
  • Skapa ny...