Hoppa till innehåll

Vilken drömfisk drömmer ni om?


Sunray

Recommended Posts

Jag ställde ungefär den här frågan för flera år sen men sen dess har många medlemmar försvunnit och många nya tillkommit...

Så alltså - vilken är er egen ultimata drömfisk? På fluga då naturligtvis!  ?

Lax över 20 kg?

Havsöring över 12 kg?

Brunöring över 8 kg?

Harr över 2 kg

Gädda över 20 kg?

Karp? Mört? Abborre? Lake? Gös? Hälleflundra?

 

Ska jag själv välja en enda så blir det en havsöring över 10 kg på torrfluga i en kristallklar norsk västlandsälv. Sen kan jag dö lycklig.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har fortfarande inte fått någon grisöring på torrt hemma i Sverige så det vore väl en 3 kilos med perfekt teckning och form i ett inte alltför stort, vackert rinnande vatten en bit upp på fjället. Gärna efter att man slitit några dagar och gärna att både kastsituationen och drillen är riktigt krångliga så man får ha hjärtat i halsgropen både när kastet rullar ut och när den glider över håvkanten. 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Sunray sa:

Jag ställde ungefär den här frågan för flera år sen men sen dess har många medlemmar försvunnit och många nya tillkommit...

Så alltså - vilken är er egen ultimata drömfisk? På fluga då naturligtvis!  ?

Lax över 20 kg?

Havsöring över 12 kg?

Brunöring över 8 kg?

Harr över 2 kg

Gädda över 20 kg?

Karp? Mört? Abborre? Lake? Gös? Hälleflundra?

 

Ska jag själv välja en enda så blir det en havsöring över 10 kg på torrfluga i en kristallklar norsk västlandsälv. Sen kan jag dö lycklig.

Fantastiskt svårt, det är fina fiskar alltihop. Följer jag alternativen på listan känns gäddan mest spektakulär i den storleken för min del. Jag tror faktiskt aldrig det har landats en gädda på 20 kilo på fluga? Inte mig veterligen i alla fall?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Hi-Lo sa:

En harr på 2+ är nog vad jag skulle bli glad av. Vet var dom finns men... 

Håller med Hi-Lo en riktigt stor harr, de största Harrarna jagat vägt är precis under 2 kg.

Har nog fått större men dom är inte vägda och mätta, uppskattade vikt? och när man varken väger eller mäter har dom en tendens till att bli större.

Lax har jag fått stora så de är inget jag aktivt jagar, men ett kompliment till Harren skulle vara en Öring från Kalixälvens övre del som väger mer än 5 kg.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har nog fått mina drömfiskar redan. Jagar inget specifikt längre och det är rätt skönt. ?

Kommer förmodligen aldrig att slå mina rekord på vare sig brunöring, torrflugeöring, gädda, harr eller röding. Och det gör mig faktiskt ingenting. Det måste ha att göra med att jag blivit så förbannat gammal och vis, lite som Gandalf. ?

  • Like 4
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 minutes ago jakobj sa:

Jag har nog fått mina drömfiskar redan. Jagar inget specifikt längre och det är rätt skönt. ?

Kommer förmodligen aldrig att slå mina rekord på vare sig brunöring, torrflugeöring, gädda, harr eller röding. Och det gör mig faktiskt ingenting. Det måste ha att göra med att jag blivit så förbannat gammal och vis, lite som Gandalf. ?

Och så kan du gå och experta och reta andra med långa, detaljrika historier om hur du fångade dina drömfiskar.?? Min farsa brukar dra såna historier oavsett om det gäller jakt eller fiske. Hans byten brukar då alltid vara otroligt skygga eller listiga. Ibland både och.?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Drömmer inte direkt om någon stor fisk utan mer om att träffa tillfällena med något utöver det vanliga, inte sällan innehållandes nån slags frosseri hos fisken. För att nämna några jag gärna återupplever:

En havsöringspremiär för fem sex år sen när jag upptäckte döende småfisk uppspolad på land i en vik. Några meter ut pågick kalaset och öringarna tog i vart och varannat kast. Storleken på öringstimmet kan man bara spekulera i. 

Jagande makrillstim som plaskar frenetiskt i ytan och rör sig så snabbt att man bara hinner få en fisk innan de är borta igen. Havsöringen går dock i släptåg och plockar skadad betesfisk. 

Öringens luftsprång efter lågtflygande flick- och trollsländor i skogssjön. Kvar står man med utmaningen att försöka presentera flugan som orginalet.

Känslan av nål i höstack när man i december lyckas tajma några solstrålar som sätter igång en fjädermyggskläckning (med vakande öringar som resultat).

Med det sagt hade jag gärna lyckats med någon färgsprakande röding eller en nystigen lax :) 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 hours ago subbuteo sa:

Och så kan du gå och experta och reta andra med långa, detaljrika historier om hur du fångade dina drömfiskar.?? Min farsa brukar dra såna historier oavsett om det gäller jakt eller fiske. Hans byten brukar då alltid vara otroligt skygga eller listiga. Ibland både och.?

Ja självklart! Att leva på gamla meriter har jag gjort länge nu. ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 hours ago Andreas89 sa:

Pga brist på eget driv eller förändring i de vattnen? 

För att jag fått så sjukt stora fiskar att det helt enkelt är omöjligt förstås. ?

Nej, både minskat driv och ökat behov av avslappning och naturromantik. Plus att jag märkt att vågen mera sällan är något som plockas med ut på fiske numera. Men drivet att jaga de största är inte lika starkt längre. Förra våren tappade jag en verklig drömfisk, och småskrattade och lyfte på mössan när den klev av. Förr så hade jag vrålat, hoppat jämfota, kastat iväg spöt, gråtit en skvätt och avslutat med att skälla ut nån oskyldig talgoxe. Så något har ju hänt. Tippar på testosteronbrist. ?

  • Like 2
  • Haha 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En tioplusöring i hemmabäcken det hade varit nåt det.?‍♀️

Eller iaf så var det en dröm jag hade förr.?
Nu tycker jag mest att gullspångsöringarna är fula inavlade puttantäjkfiskar. Fast det är klart
stort är fränt. Men det är ju faktiskt inte på riktigt.
Och en klarälvsöring på 10+ känns inte som någon realistisk dröm riktigt... fast det är ju fördelen med drömmar - de behöver inte vara realistiska :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En havsöring i havet över fem kilo är nåt att dö för. 

Havsröding nästan oavsett storlek är en inte orealistisk dröm, eller en harr över två kilo.

En rejäl bonefish vill jag ta men jag kan börja med en liten. Det är helt okej.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det fina med att inte ha fiskat så många år och inte fått så stora fiskar är att man fortfarande kan sätta låga mål :)

Röding över 1 kg
Öring över 2 kg


Edit: Ska tilläggas att jag aldrig har vägt en fisk jag fått så jag vet inte riktigt varför jag skrev specifika vikter. Tänk ungefärlig storlek istället. 

 

Redigerad med Sahlberg
  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har tagit harr strax under kilot, skulle villa ta en eller två på över kilot. Sedan så är det att lyckas fånga den där fisken som kallas havsöring, har hört talas om den, men har svårt att tro att den existerar:blink: men jakten fortsätter.....

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...